نکاتی برای طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

5 نکته کلیدی که قبل از طراحی کمپین تبلیغاتی باید بدانید!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تصور کنید که تمام تلاش‌های شما در مسیر مارکتینگ و بازاریابی مانند قطعات یک پازل به‌طور هماهنگ در کنار هم قرار می‌گیرند تا تصویری عظیم و واضح از برند شما ایجاد کنند. این همان چیزی است که قطعات طراحی کمپین تبلیغاتی و اجرای آن انجام می‌دهد. به زبانی ساده‌تر، کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های به دقت برنامه‌ریزی شده با هدفی مشخص مانند تبلیغ محصول، آموزش مخاطب یا افزایش آگاهی از برند است.

برخی کمپین‌ها در یک پلتفرم واحد، مانند اینستاگرام یا تلویزیون اجرا می‌شوند. اما اغلب، طراحی کمپین تبلیغاتی برای کسب‌وکارها به‌طور همزمان در چندین پلتفرم اجرا می‌شود که به‌سوی یک یا چند هدف مشترک هدایت می‌شوند.

برای مثال، اگر در سایت فروشگاهی خود یک تبلیغ جمعه سیاه یا Black Friday داشته باشید، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی خود برای افزایش دسترسی و هدایت ترافیک استفاده کنید. همچنین به‌طور همزمان، می‌توانید یک سری ایمیل برای اطلاع‌رسانی به مشترکین خود ارسال کنید، با اینفلوئنسرها همکاری کنید یا یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید تا نگاه‌های بیشتری را به محصولات خود جلب کنید.

به این ترتیب، با طراحی کمپین تبلیغاتی که به دقت برنامه‌ریزی شده، می‌توانید به اهداف بازاریابی خود دست یابید و تأثیرگذاری بیشتری در بازار داشته باشید. اما انواع کمپین‌های تبلیغاتی چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

این سوال و نمونه‌هایی از کمپین‌های موفق، موضوعاتی هستند که در این مطلب به سراغشان رفته‌ایم. همراه ما باشید.

 

معرفی انواع روش‌های طراحی کمپین‌ تبلیغاتی

طراحی کمپین‌ تبلیغاتی بر اساس اهداف، مخاطبان هدف، کانال‌های توزیع، مدت زمان و مناطقی که مورد هدف قرار می‌دهد، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود و هر نوع کمپین با توجه به نیازها و استراتژی‌های هر کسب‌وکار طراحی می‌شود تا بتواند بهترین نتایج را به ارمغان بیاورد.

  • طراحی کمپین تبلیغاتی بر اساس هدف

به‌طور معمول طراحی کمپین تبلیغاتی دارای یک یا چند هدف اصلی است، مانند افزایش فروش، تقویت آگاهی از برند یا افزایش وفاداری مشتریان. با این حال، برخی از آن‌ها اهداف خاص‌تری دارند، مانند:

  • کمپین‌های آگاهی از محصول (Product awareness)

هدف: ایجاد شناخت و آگاهی برای یک محصول موجود یا محصول جدید.

مثال: یک برند مد و فشن با بلاگرها و اینفلوئنسرها همکاری می‌کند تا خط تولید جدیدی از لباس‌ها را تبلیغ کند.

  • کمپین‌های اجتماعی (Community)

هدف: ایجاد حس تعلق در میان مشتریان برای ساخت یک جامعه وفادار اطراف برند یا محصول، که منجر به تعامل بیشتر و تکرار خریدها می‌شود.

مثال: یک آژانس تبلیغاتی به صورت روتین، جلسات آنلاین، سمینار یا جلسات پرسش و پاسخی را در پلتفرم‌های آنلاین با مشتری و مخاطبان برگزار می‌کند. مشتریانی که در این جلسات شرکت می‌کنند می‌توانند بازخورد بدهند، سوالات خود را بپرسند، نظرات خود را تبادل کنند و اطلاعات کسب کنند.

  • کمپین‌های فروش جانبی (Upselling/cross-selling)

هدف: تبلیغ محصولات اضافی یا مکمل به مشتریان موجود برای افزایش ارزش سفارش.

مثال: فرض کنید که شما فروشگاه آنلاین تجهیزات ورزشی دارید؛ وقتی کسی آماده خرید یک کیف باشگاه است، شما محصولات مرتبط، مانند دستکش‌های تمرینی یا بطری‌های شیکر را نیز به او پیشنهاد می‌دهید.

  • کمپین‌های حفظ مشتری (Customer retention)

هدف: اجرای استراتژی‌هایی برای نگه‌داشتن مشتریان موجود، افزایش رضایت آن‌ها و وفاداری به برند.

مثال: ارسال ایمیل‌های تشکر شخصی‌سازی شده با تخفیف‌های اختصاصی برای خریدارانی که خرید کرده‌اند.

  • کمپین‌های ارجاع مشتری (Customer referral)

هدف: تشویق مشتریان راضی به توصیه محصولات شما به خانواده و دوستان خود از طریق بازاریابی دهان به دهان یا برنامه‌های ارجاع.

مثال: راه‌اندازی یک برنامه ارجاع که به خریداران موجود برای هر دوستی که معرفی می‌کنند و منجر به خرید محصول از سایت شما می‌شود، تخفیف ارائه می‌دهد.

  • کمپین‌های جذب کاربران (User acquisition)

هدف: جذب کاربران یا مشتریان جدید به یک محصول یا خدمات از طریق ابتکارات بازاریابی هدفمند.

مثال: یک شرکت توسعه نرم‌افزار با طراحی کمپین تبلیغاتی در فیس‌بوک یا لینکدین، قصد دارد تا به یک مخاطب بزرگ‌تر دسترسی پیدا کند.

آشنایی با انواع روش‌های طراحی کمپین تبلیغاتی

  • طراحی کمپین تبلیغاتی بر اساس کانال

  • طراحی کمپین تبلیغاتی با هدف سئو (SEO)

هدف: بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای بهبود دیده شدن آن در نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو.

  • کمپین بازاریابی محتوایی (Content marketing)

هدف: ایجاد، بهینه‌سازی، انتشار و توزیع محتوای مرتبط به صورت آنلاین برای جذب و درگیر کردن مشتریان.

  • کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social media marketing)

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات، افزایش آگاهی از برند و تعامل با مخاطبان هدف. برای نتیجه‌بخشی بهتر این کمپین بهتر است از تجربه آژانس‌های تبلیغاتی معتبر، مانند بلوباکس، استفاده کنید و صفر تا صد کمپین‌های خود را به آن‌ها بسپارید.

  • طراحی کمپین تبلیغاتی برای بازاریابی ایمیلی (Email marketing)

هدف: ارسال ایمیل‌های هدفمند به یک گروه از افراد برای پرورش روابط، افزایش تعامل و تشویق به تبدیل.

  • کمپین رسانه‌های سنتی (Traditional media)

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی با استفاده از کانال‌های بازاریابی سنتی مانند تلویزیون، رادیو و چاپ برای تبلیغ یک محصول یا خدمات.

  •  طراحی کمپین‌ تبلیغاتی در فضای دیجیتال

هدف: بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق کانال‌های پرداختی مانند تبلیغات گوگل، تبلیغات تیک‌تاک، تبلیغات متا یا تبلیغات سنتی برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر.

  • بازاریابی اینفلوئنسر (Influencer marketing)

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی با تبلیغ برند یا محصولات از طریق همکاری با افرادی که دنبال‌کنندگان قابل توجهی در اینترنت دارند. برای برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها و همکاری با آن‌ها می‌توانید از واحد خرید رسانه آژانس تبلیغاتی بلوباکس کمک بگیرید.

  • بازاریابی ارجاعی/همکاری در فروش (Referral/affiliate marketing)

هدف: تشویق مشتریان به ارجاع دیگران یا همکاری با همکاران برای افزایش فروش از طریق مشوق‌های کمیسیونی.

تفاوت های طراحی کمپین تبلیغاتی دیجیتال با کمپین تبلیغاتی سنتی

  • طراحی کمپین تبلیغاتی بر اساس بازار

  • کمپین‌های کسب‌وکار به کسب‌وکار یا B2B

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی با تبلیغ محصولات یا خدمات به‌طور مستقیم به شرکت‌های دیگر.

 مثال: یک عمده‌فروش لباس، محصولات خود را به فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشان مد تبلیغ می‌کند.

  • کمپین‌های کسب‌وکار به مصرف‌کننده یا B2C

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی برای هدف قرار دادن مصرف‌کنندگان نهایی و تبلیغ محصولات به آن‌ها.

مثال: فروشگاه‌های لباس یا سوپرمارکت‌ها، محصولات خود را به افراد می‌فروشند، نه به کسب‌وکارها.

  • طراحی کمپین تبلیغاتی بر اساس مدت زمان

  • کمپین‌های بلند مدت

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی با تمرکز بر ساخت روابط پایدار با مشتریان و نگه‌داشتن آن‌ها در تعامل با برند.

مثال: کمپین «زیبایی واقعی» یا Real Beauty برند Dove که سال‌هاست ادامه دارد و برند را با ارزش‌های همیشگی مانند جشن گرفتن زنان با هر رنگ پوست و نوع بدن تعریف کرده است.

  • کمپین‌های کوتاه مدت

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی برای دستیابی به اهداف فوری مانند افزایش فروش در طول تعطیلات، ایجاد احساس ضرورت در خرید یا رونمایی از رویدادهای خاص.

 مثال: بسیاری از برندهای آنلاین تخفیف‌هایی را در روز جمعه سیاه و دوشنبه سایبری ارائه می‌دهند، زیرا این روزها از بزرگترین روزهای فروش سال هستند و چون کمپین‌های جمعه سیاه فصلی هستند، تنها برای مدت محدودی اجرا می‌شوند.

  • طراحی کمپین تبلیغاتی بر اساس منطقه

  • کمپین‌های بازاریابی بین‌المللی

هدف: فعالیت‌های برند در راستای جذب مخاطبان جهانی.

 مثال: کمپین «زیبایی واقعی» برند Dove که زنان کشورهای مختلف را به نمایش می‌گذارد تا زیبایی و تفاوت‌های آن‌ها را جشن بگیرد. گفتنی است که این کمپین بسیار موفق بوده و فروش شرکت را از ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ افزایش داد.

  • کمپین‌های بازاریابی محلی

هدف: طراحی کمپین تبلیغاتی با تمرکز کمپین بر روی یک جامعه محلی یا یک شهر یا ایالت خاص.

مثال: پیشنهاد «دو تا بخر، سه تا ببر» در پیتزافروشی محله شما.

  • کمپین‌های محلی‌سازی

هدف: تنظیم پیام‌های بازاریابی بر اساس حساسیت‌ها و ترجیحات فرهنگی بازار هدف.

مثال: کمپین یوتیوب Netflix برای مخاطبان هندی که در آن کمدین‌های هندی فیلم‌ها و سریال‌های این شرکت را بررسی و تبلیغ می‌کنند.

با توجه به اینکه هر نوع طراحی کمپین تبلیغاتی دارای ویژگی‌ها و اهداف خاصی است، کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی‌های خود را با توجه به نیازها و اهداف خود انتخاب کنند تا بهترین نتایج را به دست آورند.

 

نمونه‌های طراحی کمپین تبلیغاتی موفق بین‌المللی

بررسی طراحی کمپین تبلیغاتی فیلم باربی

  • طراحی کمپین تبلیغاتی باربی (Barbie) در سال ۲۰۲۳

خلاقیت در اجرای چندکاناله و طراحی کمپین تبلیغاتی فیلم باربی (Barbie)، بسیاری از متخصصان بازاریابی و مارکتینگ را شگفت‌زده کرد. چراکه این فیلم تنها در آخر هفته اول اکران خود، 162 میلیون دلار فروش داشت.

  • هدف طراحی کمپین تبلیغاتی: تبلیغ فیلم و ایجاد هیجان گسترده برای افزایش فروش بلیت.
  • نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی: کمپین تبلیغاتی باربی از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، تیک‌تاک و ایکس (توییتر سابق) برای جذب مخاطبان جهانی با استفاده از محتوای پشت صحنه، تریلرها و یک ژنراتور سلفی منحصر‌به‌فرد استفاده کرد.

همچنین همکاری با برندهایی مانند  Airbnb، Forever 21  و BurgerKing، گستردگی برند باربی را در صنایع مختلف افزایش داد. هر یک از این برندها از یک رنگ خاص صورتی، رنگی که طی سال‌ها به‌طور غیرقابل انکاری با برند باربی مرتبط شده است، برای تبلیغ محصولات برندسازی شده استفاده کردند. به‌طور کلی با همکاری با رهبران صنعت مد، سفر و غذا، تیم بازاریابی باربی توانست مخاطبان متنوعی را جذب کند.

  • آنچه می‌توانیم از استراتژی آن‌ها بیاموزیم: عناصری که باعث محبوبیت باربی در شبکه‌های اجتماعی شد، تاکتیک‌های جسورانه‌ای مانند ویدیوی سه‌بعدی یک باربی غول‌پیکر که در نزدیکی برج خلیفه نمایش داده شد، بود. در حقیقت نکته اصلی موفقیت این کمپین، ایجاد محتوای منحصربه‌فرد و جسورانه‌ برای وایرال شدن در شبکه‌های اجتماعی و همکاری با سایر برندها برای گسترش مخاطبان بود.
  • طراحی کمپین تبلیغاتی ایربی‌ان‌بی (Airbnb) در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱، ایربی‌ان‌بی یک کمپین تبلیغاتی جهانی راه‌اندازی کرد تا به اشتیاق مسافران برای کشف دوباره جهان پاسخ دهد. از آنجایی‌که میزبانان و برند ایربی‌ان‌بی به‌دلیل محدودیت‌های سفر در دوران کرونا، با کاهش درآمد مواجه شده بودند، با کاهش این محدودیت‌ها توسط کشورها، فرصت خوبی برای آن‌ها ایجاد شد تا با طراحی یک کمپین تبلیغاتی جانی دوباره به این صنعت و برند بدهند.

این شرکت با کمک استراتژی محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC)، میزبانان محلی در سراسر جهان را ترغیب کرد تا به مسافران نشان دهند که چگونه می‌توانند با کمک Airbnb سفر و تجربه‌ای خاص برای خود بسازند.

نتیجه این کمپین به این شکل بود که محتوای آن ۱۷ میلیون بازدید در تمامی پلتفرم‌ها به دست آورد و در فیسبوک ۱۰ برابر بیشتر از دیگر محتوای بازاریابی ایربی‌ان‌بی تعامل داشت.

  • هدف طراحی کمپین تبلیغاتی: یادآوری به مردم که سفر لذت‌بخش است و میزبانان ایربی‌ان‌بی می‌توانند آن را حتی لذت‌بخش‌تر کنند.
  • نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی: ایربی‌ان‌بی اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) را درک کرد. طوری که طبق یک نظرسنجی، مصرف‌کنندگان محتوای تولید شده توسط کاربران را اصیل‌تر از محتوای برندها می‌دانند.
  • آنچه می‌توانیم از استراتژی آن‌ها بیاموزیم: کمپین آن‌ها به خوبی اهمیت استفاده از UGC را نشان می‌دهد. این نوع محتوا اغلب طبیعی‌تر از تبلیغات یا نظرات محصولات به نظر می‌رسد و به ایجاد اعتماد کمک می‌کند و در برخی موارد، می‌تواند به عنوان اثبات اجتماعی عمل کند.

کمپین ایربی‌ان‌بی همچنین بر اهمیت توجه به نقاط درد مخاطبان (از دست دادن تجربه‌های سفر) و راه‌اندازی کمپین‌ها در زمان مناسب تأکید داشت.

 

 چگونه یک کمپین تبلیغاتی اثربخش طراحی کنیم؟

فکر کنید ساختن و طراحی کمپین تبلیغاتی مانند برنامه‌ریزی برای یک سفر است.

  1. اولین قدم: تعیین مقصد (هدف)
    • در طراحی کمپین تبلیغاتی باید بدانید که به کجا می‌خواهید بروید و چه هدفی دارید. این هدف می‌تواند افزایش فروش، آگاهی از برند یا جذب مشتریان جدید باشد.
  2. وسیله نقلیه: چگونه به مقصد می‌رسید (کانال‌های مورد نیاز)
    • باید کانال‌های ارتباطی را انتخاب کنید که می‌خواهید از طریق آن‌ها به هدف خود برسید. این کانال‌ها می‌توانند شامل رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین و محتوای وبلاگ باشند.
  3. هزینه‌ها: چقدر هزینه خواهد داشت (بودجه)
    • در طراحی کمپین تبلیغاتی باید بودجه‌ای برای کمپین خود تعیین کنید. این بودجه باید شامل هزینه‌های تبلیغات، تولید محتوا و ابزارهای تحلیلی باشد.
  4. تیم: با چه کسانی به سفر می‌روید (تیم کار بر روی کمپین)
    • باید مشخص کنید که چه کسانی بر روی کمپین کار خواهند کرد. این تیم می‌تواند شامل متخصصان بازاریابی، طراحان گرافیک، تولیدکنندگان محتوا و تحلیل‌گران داده باشد.
  5. بازدیدها: در مقصد چه چیزهایی را خواهید دید (محتوا و فعالیت‌های کمپین)
    • باید برنامه‌ریزی کنید که چه نوع محتوایی ایجاد خواهید کرد و چه فعالیت‌هایی انجام خواهید داد تا مخاطبان خود را جذب کنید و به هدف خود برسید.

این مراحل به شما کمک می‌کند تا یک کمپین بازاریابی موثر و موفق ایجاد کنید.

 

اجزای کلیدی طراحی کمپین تبلیغاتی دیجیتال

در ادامه‌ی تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی با استفاده از آنالوژی سفر، برای اجرای یک کمپین بازاریابی نیاز به شناسایی موارد زیر دارید:

  • مقصد ( مشخص کردن اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPIs): اهداف روشنی را تعیین کنید تا ایده‌ای واضح از فعالیت‌هایی که باید روی آن‌ها تمرکز کنید، داشته باشید. همچنین، شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب را برای پیگیری پیشرفت خود در راستای این اهداف انتخاب کنید.
  • دلیل رسیدن به مقصد (هدف): دانستن دلیل ضرورت کمپین و چگونگی تطابق آن با استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال شما. در هر زمان، می‌توانید بیش از یک نوع کمپین اجرا کنید – دانستن نقشی که یک کمپین خاص ایفا خواهد کرد می‌تواند به هماهنگی تلاش‌های بازاریابی شما کمک کند.
  • مخاطبان هدف (Target Audience): شناخت مخاطبان هدف به شما کمک می‌کند تا کمپین را بر اساس ترجیحات مشتریان ایده‌آل خود تنظیم کنید و بهترین کانال‌ها را برای رسیدن به آن‌ها شناسایی کنید.
  • چگونگی رسیدن به مقصد (کانال‌ها): انتخاب کانال‌های مناسب برای ارتباط با مخاطبان هدف در زمان و مکان مناسب.
  • هزینه سفر (بودجه کمپین): بدون دانستن بودجه بازاریابی خود، نمی‌توانید تعیین کنید که آیا کمپین از نظر مالی معقول است یا نه. هر تصمیم تجاری باید از نظر بازگشت سرمایه (ROI) منطقی باشد.
  • لوازم سفر (فرمت محتوا): انواع مختلف محتوا برای مخاطبان مختلف جذابیت دارد و برخی فرمت‌ها در پلتفرم‌های خاص بهتر عمل می‌کنند.
  • کمک‌کنندگان (تیم): دانستن افرادی که بخش‌های مختلف پروژه را مدیریت می‌کنند به شما کمک می‌کند ظرفیت کمپین، هزینه‌های مرتبط و جدول زمانی را تخمین بزنید.
  • بسته‌بندی وسایل (طراحی): نحوه ارائه محتوا می‌تواند مشتریان بالقوه را جذب یا دور کند. بسته‌بندی محتوا به گونه‌ای که با مخاطبان هدف سازگار باشد، اهمیت دارد.

حالا که برای این سفر هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی کردید و از تمام مراحل و مسیر آگاه شدید، وقت آن رسیده که به‌طور جامع‌تری هر یک از مراحل را بشناسید. به همین منظور ما در بلاگی دیگر به‌طور مفصل و در ۸ گام، طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق را برای شما توضیح داده‌ایم.

شما همچنین می‌توانید، تمامی مراحل، از طراحی و ایده‌پردازی گرفته تا اجرای کمپین‌های تبلیغاتی برندتان را به آژانس تبلیغاتی بلوباکس بسپارید تا به پشتوانه تجربه و سابقه خود، بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورند. درصورت تمایل به همکاری با این آژانس و دریافت مشاوره، پس از مشاهده نمونه کارهای آژانس بلوباکس، با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط
FOLLOW US

5 نکته کلیدی که قبل از طراحی کمپین تبلیغاتی باید بدانید!