از CTR تا ROI: بررسی کامل شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ

از CTR تا ROI: بررسی کامل شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمانی نه چندان دور، موفقیت در دیجیتال مارکتینگ تنها با واکنش مخاطبان به محتوای شما سنجیده می‌شد. اگر کسی به آنچه به اشتراک می‌گذاشتید، پاسخ می‌داد، یعنی در کارتان موفق بودید. اما امروزه، با پیشرفت‌های چشمگیر فناوری و افزایش رقابت، بازاریابان نیازمند روش‌های دقیق‌تر و هوشمندانه‌تری هستند. اینجاست که شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ وارد عمل می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا به‌طور دقیق‌تر میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید.


شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد، به معیارهای عملکردی گفته می‌شود که برای سنجش موفقیت یک استراتژی، کمپین یا کانال بازاریابی استفاده می‌شوند. بازاریابان دیجیتال از این شاخص‌ها برای ارزیابی میزان موفقیت در اجرای برنامه‌های بازاریابی خود بهره می‌برند.

شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ، باید بر اساس اهداف کسب‌وکار و بازاریابی شما تعیین شوند. ممکن است یک یا دو KPI اصلی را برای حمایت از هدف اصلی خود انتخاب کنید و چند شاخص فرعی مرتبط را برای پشتیبانی از اهداف جانبی مورد استفاده قرار دهید.

 

انواع KPI یا شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ

شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنند تا عملکرد بازاریابی خود را بهتر درک کنید. این شاخص‌ها اطلاعاتی در مورد عملکرد کمپین‌های شما ارائه می‌دهند. اگر کمپینی نتایج مورد انتظار شما را تولید نکرد، می‌توانید با نظارت بر آن و ایجاد تغییرات لازم، آن را بهتر کنید. 

سه نوع اصلی از شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  1. آگاهی از برند: آگاهی به معنای معرفی برند شما به بیشترین تعداد افراد ممکن است. تاکتیک‌های بازاریابی آگاهی از برند یا برند‌آگاهی شامل ارسال ایمیل‌های سرد و تماس‌های سرد می‌شود.
  2. تبدیل: تبدیل به تبدیل سرنخ‌ها به مشتریان، یعنی انجام فروش، تمرکز دارد. محتوایی مانند پست‌های وبلاگ و پادکست‌هایی که مشاوره‌هایی برای بازار هدف شما ارائه می‌دهند، در این مرحله مؤثر هستند.
  3. تحلیل: شاخص‌های کلیدی عملکرد در تحلیل، میزان هزینه‌ای که برای جذب هر مشتری جدید صرف کرده‌اید را بررسی و تعیین می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری شده به بهبود کمپین‌های بازاریابی آینده کمک می‌کنند.

از انواع شاخص های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ می‌توان آگاهی از برند، تبدیل و تحلیل را نام برد.

چرا باید معیارها یا شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ تعیین کنیم؟

شاخص‌ های کلیدی عملکرد (KPI) در دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان کمک می‌کنند تا به نتایج مشخصی دست یابند و بازگشت سرمایه‌گذاری (ROI) در بازاریابی را اثبات کنند. بدون استفاده از KPIها، بازاریابان دیجیتال ممکن است فعالیت‌های بازاریابی را بدون هدف یا مسیر مشخصی اجرا کنند. استفاده از شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد تا پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید و مزایای ناملموس بازاریابی را به‌صورت قابل اندازه‌گیری و ملموس ارائه دهید.

 

گفتنی است که برای اندازه‌گیری هر یک از شاخص‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید از ابزارهای گفته شده در این مطلب استفاده کنید:

10 مورد از برترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ 2024، برای تمایز از رقبا!

 

نمونه‌هایی از شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ

شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ از پروژه‌ای به پروژه دیگر متفاوت هستند. در حالی که بسیاری از معیارهای دیجیتال مارکتینگ وابسته به شرایط خاص هستند، برخی از KPIها می‌توانند به عنوان معیاری عمومی برای ارزیابی عملکرد استفاده شوند. در ادامه چند نمونه از KPIهای دیجیتال مارکتینگ را آورده‌ایم:

 

۱. شاخص‌ های کلیدی عملکرد در ایمیل مارکتینگ

 شاخص‌های ضروری در ایمیل مارکتینگ شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد ایمیل‌های موفق ارسال‌شده، بازشده، یا پاسخ‌داده‌شده: این معیارها کمک می‌کنند تا میزان ورود پیام‌های شما به صندوق ورودی گیرندگان اندازه‌گیری شود.
  • نرخ کلیک روی لینک‌های تعبیه‌شده و دکمه‌های فراخوان (CTA): این شاخص از شاخص های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ، نشان‌دهنده اثربخشی پیشنهادها یا فراخوان‌های شماست.
  • میزان به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و فوروارد ایمیل: این معیار به سنجش تعامل اجتماعی مخاطبان با محتوای شما کمک می‌کند.

 

۲. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در شبکه‌های اجتماعی

شاخص‌های کلیدی عملکرد ضروری در شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد دنبال‌کنندگان در مقابل تعداد افرادی که شما را آنفالو کرده‌اند: این شاخص کمک می‌کند تا ارزیابی کنید که آیا محتوای شما با مخاطبانتان همخوانی دارد یا خیر.
  • تعداد لایک‌ها، نظرات و به اشتراک‌گذاری‌ها: این معیار نشان‌دهنده ارتباط با مخاطبان است که به مرور زمان می‌تواند منجر به نرخ تبدیل بالاتر، رشد مخاطبان و تقویت روابط شود.
  • تعداد نمایش‌های جدید (New Impressions): این KPI نشان‌دهنده دسترسی ارگانیک و رشد طبیعی شما در شبکه‌های اجتماعی است.

 

اگر با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنایی ندارید، این مطلب را مطالعه کنید:

از فرصت های رشد پنهان در بازاریابی شبکه های اجتماعی چه می دانید؟

 

۳. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی محتوا

شاخص‌های کلیدی عملکرد ضروری در بازاریابی محتوا شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد بازدیدهای منحصربه‌فرد: این معیار حجم ترافیک را ثبت می‌کند و به ارزیابی عملکرد صفحات فروش، محتوای فراخوان (CTA) و سایر تاکتیک‌های بازاریابی درونگرا و تولید سرنخ کمک می‌کند.
  • میانگین زمان حضور در صفحه: این شاخص نشان‌دهنده میانگین زمانی است که بازدیدکنندگان در صفحات وب‌سایت و صفحات فرود شما صرف می‌کنند. میانگین زمان بالا نشان می‌دهد که محتوای شما برای مخاطبان جذاب و مرتبط است.
  • نرخ کلیک (CTR) روی لینک‌ها و دکمه‌های فراخوان (CTA): این شاخص نشان‌دهنده همخوانی بین پیشنهادات شما و بازار هدف است.

از شاخص های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ و بخش محتوا می‌توان زمان حضور در صفحه و نرخ کلیک را نام برد.

۴. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در سئو

شاخص‌های کلیدی عملکرد ضروری در سئو شامل موارد زیر هستند:

  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو: هدف قرار دادن رتبه‌های بالا برای کلمات کلیدی مرتبط با صنعت شما یک استراتژی خوب برای جذب ترافیک ارگانیک و مداوم است.
  • ترافیک ارگانیک: افزایش ترافیک به وب‌سایت‌ها و محصولات شما به معنای این است که افراد بیشتری به‌طور ارگانیک محصولات و خدمات شما را پیدا می‌کنند، که نشان می‌دهد استراتژی سئوی شما مؤثر است.
  • نرخ کلیک روی لینک‌ها: نرخ کلیک روی لینک‌ها نشان‌دهنده اثربخشی متن‌های تبلیغاتی شما است و می‌تواند به بهبود عملکرد تبلیغات پولی کمک کند.

 

۵. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

شاخص‌های کلیدی عملکرد ضروری در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) شامل موارد زیر هستند:

  • نرخ کلیک (CTR): این معیار به ارزیابی میزان جذابیت و تأثیرگذاری متن تبلیغاتی شما و واکنش مخاطبان کمک می‌کند.
  • نرخ تبدیل فروش (Sales Conversion Rate): این شاخص نشان می‌دهد که آیا پیشنهاد ارائه‌شده در تبلیغ شما برای مخاطبانی که آن را مشاهده می‌کنند، مرتبط و جذاب است یا خیر.
  • هزینه به ازای جذب (CPA): این معیار دقیقاً مشخص می‌کند که بودجه شما چگونه صرف می‌شود و آیا کمپین شما ارزش سرمایه‌گذاری مجدد را دارد یا خیر.

از شاخص های کلیدی عملکرد در تبلیغات کلیکی میتوان نرخ تبدیل فروش و نرخ کلیک را نام برد.

کدام شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ را نباید پیگیری کرد؟

با توجه به سهولت پیگیری بسیاری از شاحص های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ، ممکن است برای بازاریابان وسوسه‌انگیز باشد که اطلاعات بیشتری از آنچه نیاز دارند، جمع‌آوری کنند. اما این کار می‌تواند منجر به اتلاف وقت و منابع شود.

پیگیری معیارهای نامربوط دیجیتال مارکتینگ می‌تواند شرکت‌ها را از آنچه واقعاً برای اهدافشان ضروری است، منحرف کند. معیارهایی که تأثیر برند را بر بازار تغییر نمی‌دهند، به اصطلاح “معیارهای نمایشی” هستند و ارزش پیگیری ندارند.

 

وقتی شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ محقق نمی‌شوند چه باید کرد؟

اگر نتایج شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ شما مطابق انتظارات نیستند، باید به بررسی عناصر مختلف کمپین تبلیغاتی بپردازید، مانند خطوط موضوعی در ایمیل مارکتینگ، دکمه‌های فراخوان (CTA) در صفحات فرود، یا طراحی پیام تبلیغاتی موثر در کمپین‌ها.

برای داشتن دیدگاه کامل‌تر، تیم خود را در فرآیند بررسی دخیل کنید. بهترین راه برای بازگشت به مسیر صحیح، اتخاذ رویکردی تکراری در بازاریابی و استفاده از ابزارهای مناسب مدیریت پروژه بازاریابی است.

آژانس تبلیغاتی بلوباکس با تجربه خود در زمینه طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی مختلف، گزینه‌ای مناسب برای این کار است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن بخشی از بودجه تبلیغاتی خود به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر، از نتایج کمپین‌های بازاریابی خود و موفقیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
برای این کار پس از مشاهده نمونه کارهای آژانس بلوباکس، از طریق صفحه آشنایی وارتباط، با ما در تماس باشید.

 

منبع

https://www.wrike.com/

مقالات مرتبط
FOLLOW US

از CTR تا ROI: بررسی کامل شاخص‌ های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ