ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی؛ فصلی تاثیرگذار در داستان کسب و کارها!

ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی؛ ابزاری برای بهتر دیده شدن برندها!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای چند لحظه چشمان‌تان را ببندید و دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانید تنها در چند دقیقه یک مهارت جدید یاد بگیرید، تا سر حد گریه بخندید و انگیزه بگیرید. حالا چشمان خود را باز کنید و به دنیای ویدیوهای کوتاه سلام کنید!

امروزه ویدیوهای کوتاه را در همه پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی می‌توان پیدا کرد؛ اما سوال اصلی این است که چگونه می‌توانید از این روند محبوب در راستای رشد کسب‌وکار خودتان بهره‌برداری کنید؟ در این مقاله قصد داریم توصیه‌های متخصصان بازاریابی ویدیویی را در این خصوص با شما به اشتراک بگذاریم. پس برای کشف نحوه استفاده موثر از ویدیوهای کوتاه‌ تبلیغاتی برای برند خود، با ما همراه باشید.

 

ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی چه هستند؟ 

تقریبا تمامی بازاریابان بر این باورند که ویدیوهای زیر ۶۰ ثانیه (با طول بهینه بین ۳۱ تا ۶۰ ثانیه) را می‌توان به‌عنوان ویدیوهای کوتاه در نظر گرفت. براندون سندرز، بازاریاب دیجیتال سابق آکادمی HubSpot، اشاره می‌کند که تعریف ویدیوهای کوتاه می‌تواند بسته به پلتفرم انتشار آن متفاوت باشد. با ظهور تیک‌تاک، ریلزهای اینستاگرام و ویدیوهای کوتاه یوتیوب، ویدیوهای کوتاه در حال کوتاه‌تر شدن هستند. 

طبق گزارش بازاریابی ۲۰۲۴ موسسه HubSpot، نظرات در مورد مدت زمان بهینه ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی متفاوت است: ۳۶ درصد از بازاریابان ویدیویی معتقدند زمان بهینه این ویدیوها یک تا سه دقیقه است، ۲۷ درصد چهار تا شش دقیقه را ترجیح می‌دهند و ۱۵ درصد فکر می‌کنند هفت تا نه دقیقه بهترین زمان است. صرف نظر از مدت زمان، یک موضوع واضح است: «ویدیوهای کوتاه‌ تبلیغاتی حقیقتا ستاره روندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ هستند.»

کاهش دامنه توجه مخاطبان، ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی را به یک استراتژی بازاریابی موثر تبدیل کرده است.

چرا باید از ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی در بازاریابی استفاده کرد؟

زمان افراد محدود است اما این موضوع به‌هیچ‌وجه باعث کم شدن علاقه آن‌ها نسبت به محتوا نمی‌شود. مخاطبان، محتوا را می‌خواهند اما فقط کمی سریعتر. سرمایه‌گذاری روی ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی، مزایای زیر را برای کسب‌وکار شما به همراه خواهد داشت:

  • نرخ تعامل بالای مخاطب

همه ما به‌خوبی از مسئله کاهش دامنه توجه مخاطبان آگاه هستیم. با وجود مطالعات مختلفی که در این خصوص انجام شده می‌توان گفت که ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی بهترین راه‌حل این موضوع هستند.

  • بهبود یادآوری برند

تیزرهای تبلیغاتی کوتاه و چندحسی نقطه عطفی در دنیای بازاریابی به حساب می‌آیند زیرا در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. این ویدیوها با ترکیب عناصر بصری، صوتی و متنی، چندین کانال شناختی را درگیر می‌کنند و باعث می‌شوند اطلاعات در ذهن افراد به‌ یاد‌ ماندنی‌تر شود. این ویدیوها به‌ توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند و شبکه های پردازش سریع و شهودی مغز ما را درگیر می‌کنند. نتیجه چیست؟ تجربه‌ای غنی‌تر و جذاب‌تر که نادیده گرفتن آن دشوار خواهد بود. قرار گرفتن مکرر این ویدیوها در معرض دید مخاطب و تکرار عناصر برند، باعث تقویت یادآوری برند می‌شود.

  • افزایش دسترسی و دیده شدن برند

الگوریتم‌های پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی محتوای کوتاه‌مدت را ترجیح می‌دهند و آن را به مخاطبان گسترده‌تری ارائه می‌کنند. از ویدیوهای کوتاه یوتیویب گرفته تا تبلیغات متا و ریلز، یا حتی کل فرضیه تیک تاک؛ همه این‌ها در مورد محتوای سریع و جذاب هستند.

مزیت دیگر ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی، قابلیت اشتراک گذاری آن‌هاست. کوتاه شدن ویدیوها، آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و افزایش آگاهی از برند تبدیل کرده است.

برای مطالعه بیشتر این مقاله را بخوانید:

از فرصت های رشد پنهان در بازاریابی شبکه های اجتماعی چه می دانید؟

  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالاتر

طبق نظرسنجی‌ها، ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی بالاترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را دارند و از سایر روندهای بازاریابی پیشی می‌گیرند. این موضوع با در نظر گرفتن ترجیحات مصرف کننده، چندان هم تعجب‌برانگیز نیست. مخاطبان شما مشتاق دسترسی سریع و موثر به اطلاعات مفید هستند و محتوای کوتاه‌مدت دقیقا همین قابلیت را ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاری روی ویدیوهای کوتاه‌مدت با برآورده کردن این تقاضا و کسب بازدهی بالاتر، همیشه نتیجه داده است.

از مزایای ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی می توان به نرخ تعامل بالای مخاطب و نرخ بازگشت سرمایه بالا برای برند اشاره کرد.

ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی چه جایگاهی در استراتژی محتوا دارند؟

گزارش روندهای بازاریابی HubSpot برای سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی، پرکاربردترین قالب رسانه‌ای در استراتژی‌ بازاریابی محتوا به حساب می‌آیند.

ما می‌دانیم که محتوای ویدیویی بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی محتوای هر برند محسوب می‌شود. با این وجود، اگر به‌طور خاص به ویدیوهای کوتاه نگاه کنیم، داده‌ها این نکات را برجسته می‌کنند:

  • ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی در رتبه اول افزایش‌دهنده‌های نرخ بازگشت سرمایه یا ROI هستند.
  • ۵۶ درصد از بازاریابانی که از تیک‌تاک استفاده می‌کنند، سال آینده سرمایه‌گذاری خود را افزایش خواهند داد.
  • ۲۵ درصد از بازاریابان قصد دارند در سال ۲۰۲۴ بیشتر روی ویدیوهای کوتاه‌ تبلیغاتی سرمایه‌گذاری کنند.
  • ۳۰ درصد از بازاریابانی که در حال حاضر از ویدیوهای کوتاه‌ استفاده نمی‌کنند، قصد دارند در سال ۲۰۲۴ تغییر رویه بدهند.

ویدیوهای کوتاه‌ راهی منحصر‌به‌فرد را برای نمایش محتوا ارائه می‌دهند. به گفته متخصصان «رشد شبکه‌های اجتماعی، مدت زمان توجه انسان را کوتاه می‌کند. استفاده از محتوای کوتاه‌ به شما یک مزیت رقابتی خواهد داد و مخاطبان شما را درگیر خواهد کرد.»

پیشنهاد می‌کنیم موشن‌ های سه‌بعدی کارت‌ های سیبانک را از نمونه کارهای منتخب آژانس بلوباکس ببینید تا با قدرت ویدیوهای کوتاه در تبلیغات آشنا شوید. 

 

چطور باید ویدیوهای کوتاه را در استراتژی محتوا گنجاند؟

استراتژی محتوای ویدیویی کوتاه یک استراتژی کاملا فکر شده است که با هدف استفاده از قدرت ویدیوهای کوتاه و جذاب (معمولا زیر ۶۰ ثانیه) برای دستیابی به اهداف بازاریابی خاص، طراحی می‌شود. این استراتژی شامل ایجاد، انتشار و تحلیل محتوای ویدیویی کوتاه برای خلق بیشترین تاثیر است. در ادامه توجه شما را به نحوه ایجاد یک استراتژی محتوای ویدیویی کوتاه‌ جلب می‌کنیم:

۱. اهداف خود را مشخص کنید

بنیان استراتژی شما بر اهداف واضح و مشخص استوار است. بدون اهداف خاص، تلاش‌های شما ممکن است بی‌نتیجه باشد. در ابتدا باید مشخص کنید هدف شما از تولید و انتشار ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی چیست؛ به‌عنوان مثال افزایش آگاهی از برند، هدایت ترافیک به وب‌سایت، افزایش تعامل، ایجاد مشتریان راغب (لید) یا افزایش فروش می‌توانند اهداف مختلفی باشند که برندها با تولید محتوا قصد دستیابی به آن را دارند.

برای تعیین اهداف می‌توانید از مدل SMART کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که اهداف شما خاص (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و محدود به زمان (Time-bound) هستند.

 

۲. مخاطبان هدف خود را بشناسید

شما بدون شناخت مخاطب خود نمی‌توانید محتوایی اثرگذاری تولید کنید. برای جمع‌آوری اطلاعات جمعیتی، سن، جنسیت، مکان و علایق مخاطبان هدف خود می‌توانید از Google Analytics ، Facebook Insights و Instagram Analytics استفاده کنید.

اما اگر می‌خواهید اطلاعات عمیق‌تری درباره عوامل روانشناختی مانند ارزش‌ها، نگرش‌ها، علایق و سبک زندگی مخاطبان هدف‌تان کسب کنید، می‌توانید نقد و بررسی‌های مشتریان، کامنت‌ها و پیام‌های دایرکت را تجزیه‌و‌تحلیل کنید. 

 

۳. رقبای خود و روندها را بررسی کنید

در مرحله بعد، باید در مورد رقبا و روندهای فعلی بازار مطلع باشید. این کار برند شما را هوشیار نگه می‌دارد و در عین حال به شما کمک می‌کند تا از قالب‌های محتوای محبوب استفاده کنید.

این کار را باید با شناسایی رقبای کلیدی و تجزیه‌و‌تحلیل استراتژی محتوای ویدیویی آن‌ها شروع کنید تا متوجه شوید که چه تکنیکی خوب کار می‌کند و در چه زمینه‌هایی کمبود وجود دارد. نظارت بر روندهای پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک، ریلز اینستاگرام و ویدیوهای کوتاه یوتیوب نیز ضروری است. برای شناسایی موضوعات ترند و هشتگ‌های مرتبط با صنعت خود، می‌توانید از ابزارهایی نظیر BuzzSumo و Google Trends استفاده کنید.

 

۴. تقویم محتوای ویدیویی خود را برنامه ریزی کنید

ابتدا، موضوعات اصلی محتوا و دسته بندی‌های کلی ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی را مشخص کنید؛ مثلا آموزش‌ها، پشت صحنه یا نمایش محصول می‌توانند در دسته‌بندی محتوای شما قرار بگیرند. این رویکرد ساختاریافته به شما کمک می‌کند تا برای هر موضوع خاص ویدیویی، یک طوفان فکری انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها با صدای برند و اهداف شما مطابقت دارند.

نکته مهم این است که فکر کنید که هر ایده چگونه می‌تواند با تبلیغ برند شما، ارزش را برای مخاطبان شما به ارمغان بیاورد.

سپس، برای نمایش موضوعات اصلی مشتری خود و تقویت پیام برند آن‌ها در طول زمان، ستون‌های محتوا ایجاد نمایید. هر ستون باید جنبه‌های مختلف برند شما را با هدف ایجاد تنوع پوشش دهد. برای مثال، یک ستون روی محتوای آموزشی تمرکز می‌کند، در حالی که ستون دیگری داستان‌های موفقیت برند را برجسته می‌کند.

همچنین باید منابع مورد نیاز برای تولید ویدیو را برنامه‌ریزی کنید از جمله زمان، بودجه و پرسنل. این کار به شما یک دید واقع بینانه‌ از منابع موردنیاز برای تولید محتوای باکیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. 

تعیین جدول زمانی انتشار ویدیوهای تبلیغاتی کوتاه از اهمیت زیادی برخوردار است. پست گذاشتن به‌طور منظم را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که برای حفظ ارتباط با مخاطبان، ثبات اهمیت زیادی دارد. 

داشتن تقویم محتوایی برای ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی به انتشار منظم پست در شبکه های اجتماعی و تعامل بهتر با مخاطب کمک می کند.

۵. ویدیوهای کوتاه جذاب بسازید

حتی در یک بازه زمانی کوتاه، یک داستان خوب و تعریف شده، تأثیر ماندگاری می‌گذارد. کلید داشتن ویدیوهای ساختاریافته داشتن یک شروع، میانه و پایان مناسب و خلاقانه است. همچنین باید تلاش کنید در این ویدیوها احساسات احساسات مخاطب را با چاشنی‌های مختلف مانند طنز، الهام‌بخشی یا کنجکاوی برانگیزید زیرا محتوای احساسی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

 این نمونه کار منتخب آژانس بلوباکس رو ببینید تا با خلاقیت در ساخت ویدیو بیشتر آشنا بشید:

خلاقیت بصری و کپی‌رایتینگ فامیلا

 

۶. محتوا را برای پلتفرم‌های مختلف بهینه سازی کنید

هر پلتفرم شبکه اجتماعی سبک و عادات کاربری منحصربه‌فرد خود را دارد. برای ایجاد بیشترین تاثیر، باید ویدیوهای خود را متناسب با قالب و نسبت تصویر هر پلتفرم تنظیم کنید. همچنین برای افزایش تعامل و مشارکت مخاطب می‌توانید از ویژگی‌های خاص این پلتفرم‌ها مانند نظرسنجی، سوالات و استیکرها استفاده کنید.

برای تیک‌تاک باید ویدیوهای خود را سرگرم‌کننده و غیررسمی نگه دارید. برای افزایش بازدید، از صداهای محبوب استفاده کنید. همچنین باید از آخرین روندهای این شبکه مطلع باشید و سعی کنید آن‌ها را در محتوای خود بگنجانید.

برای ریلز اینستاگرام به دنبال محتوای بصری جذاب با کپشن‌های کوتاه و قدرتمند و هشتگ‌های هوشمندانه باشید. نکته کلیدی در ریلز اینستاگرام ثبات است، انتشار منظم پست و تعامل با کاربران می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. از روندها پیروی کنید اما همیشه به حال و هوای برند خود وفادار بمانید.

برای ویدیوهای کوتاه یوتیوب باید به دنبال تولید ویدیوی باکیفیت با عناوین واضح و قابل‌جستجو و تامبنیل‌های جذاب باشید. ویدیوهایی با تگ مناسب و تامبنیل‌های جذاب می‌توانند ترافیک را به ویدیوهای طولانی‌تر شما هدایت کنند.

 

۷. ویدیوهای خود را تبلیغ کنید

پس از انتشار ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی خود، لینک‌ آن‌ها را در خبرنامه‌های ایمیل خود به اشتراک بگذارید تا مخاطبان خود را درگیر نگه دارید. به کامنت‌های آن‌ها پاسخ دهید، در بحث‌ها شرکت کنید و محتوای تولید شده توسط کاربر را به اشتراک بگذارید تا یک جامعه وفادار به برند خود را بسازید.

بازاریابی متقابل نیز یک استراتژی عالی است. برای اجرای آن باید ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی را در وبلاگ و پادکست‌های خود قرار دهید و مخاطبان‌تان را به تماشای محتوای کامل ترغیب کنید.

اگر بودجه دارید، تبلیغات پولی و تبلیغات کلیکی را فراموش نکنید. فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب می‌توانند به ویدیوهای شما کمک کنند تا به افراد مناسب برسند، به‌خصوص برای کمپین‌های جدید.

 

۸. تجزیه و تحلیل و تطبیق را فراموش نکنید

آخرین مرحله از تدوین استراتژی ویدیو کوتاه تبلیغاتی تحلیل پیوسته است. در این مرحله باید استراتژی محتوای ویدیویی کوتاه‌ خود را اصلاح کنید تا از بهبود پیوسته و مرتبط بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای این منظور می‌توانید از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics، TikTok Analytics و Instagram Insights به‌منظور ردیابی معیارهای عملکرد مانند بازدیدها، تعامل، اشتراک‌ها و تبدیل‌ها استفاده کنید. بررسی‌های منظم عملکرد همچنین به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام استراتژی کار می‌کند.

همچنین انجام تست A/B با قالب‌ها، طول‌ها و سبک‌های مختلف ویدیویی به شما کمک می‌کند متوجه شوید چه قالبی بیشترین ارتباط را با مخاطبان‌تان ایجاد می‌کند. این بینش‌های ارزشمندی در مورد ترجیحات و رفتارهای آن‌ها ارائه می‌دهد.

نکته مهم دیگر این است که مخاطبان خود را تشویق کنید تا نظرات و پیشنهادات خود را برای کمک به تنظیم استراتژی محتوا با شما به اشتراک بگذارند. درخواست بازخورد مستقیم نه تنها کیفیت محتوا را بهبود می‌بخشد، بلکه تعامل را نیز افزایش می‌دهد.

اگر می‌خواهید ترفندهای بازاریابی موفق را بدانید این مقاله را بخوانید:

با این ۱۰ ترفند، بازاریابی محتوای موفق را به برند خود هدیه کنید!

 

در این مقاله شما را با نقش مهم ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی برای کسب‌وکارها آشنا کردیم. همان‌طور که گفتیم برای جذب مخاطب در کوتاه‌ترین زمان باید نهایت خلاقیت را در محتواهای تبلیغاتی خود به کار ببرید. اما اگر زمان و منابع کافی را برای این کار ندارید می‌توانید از یک آژانس تبلیغاتی کمک بگیرید.

خدمات آژانس تبلیغاتی بلوباکس شامل آنالیز و بهینه سازی، تولید محتوا، ایده پردازی، استراتژی و رسانه است و ما در تلاش هستیم تا با ایده‌های خلاقانه‌مان به دیده شدن هر چه بیشتر برند شما در شبکه‌های اجتماعی کمک کنیم. برای آشنایی بیشتر با این خدمات و نمونه کارهای منتخب  و خدمات آژانس تبلیغاتی بلوباکس می‌توانید به وب‎سایت ما سر بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@bbdagency.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط
FOLLOW US

ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی؛ ابزاری برای بهتر دیده شدن برندها!