با ۴ استراتژی گیمیفیکیشن در بازاریابی، بازی شما ادامه دارد!

با 4 استراتژی گیمیفیکیشن در بازاریابی، بازی شما ادامه دارد!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

«شما برنده شدید!» این عبارت، کوتاه و ساده اما قدرتمند است و به‌نوعی اساس کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی به‌حساب می‌آید. 

امروزه مرز بین بازی و خرید به‌طرز نامحسوسی در حال محو شدن است. با ادغام عناصر بازی در تلاش‌های بازاریابی مانند آگاهی از برند، برنامه‌های پاداش یا تبلیغات محصولات جدید، کسب‌وکارها می‌توانند کمپین‌های ساده خود را به تلاش‌های ارتباطی تبدیل کنند که مشتریان را برای کسب اطلاعات بیشتر به سمت برندشان بازمی‌گرداند. از طرف دیگر همان‌طور که آلبرت انیشتین اشاره کرده «بازی، بالاترین شکل جستجو است». در دنیای بازاریابی نیز، گیمیفیکیشن در حال اثبات خود به عنوان ابزاری عالی برای جستجو و تحقیق است. با ایجاد تجربیات بازی‌گونه و جذاب، برندها می‌توانند بینش‌های ارزشمندی درباره مشتریان خود کشف کنند و روابط مستحکم‌تری با آن‌ها بسازند. 

با این وجود، ممکن است برای بازاریاب‌ها یافتن رویکردی که به اجرای گیمیفیکیشن یا همان بازی سازی در بازاریابی کمک کند کمی دشوار به نظر برسد. در این مقاله قصد داریم با بررسی اصول اولیه گیمیفیکیشن، استراتژی‌های رایج و مثال‌هایی از دنیای واقعی شما را در این خصوص راهنمایی کنیم. پس به دنیای جذاب گیمیفیکیشن در بازاریابی خوش آمدید!

 

بازی سازی یا گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست؟

گیمیفیکیشن در بازاریابی، شامل کاربرد عناصر رایج بازی مانند کسب امتیاز، ارتقاء سطح یا کسب ارز مجازی در کمپین‌های بازاریابی است تا از این طریق و با بهبود تعامل کاربران، نرخ تبدیل مشتریان افزایش پیدا کند. 

به زبان ساده، گیمیفیکیشن یعنی تبدیل هر فرایندی به یک بازی. برای تیم‌های بازاریابی، گیمیفیکیشن می‌تواند تبدیل بازاریابی درونگرا به یک بازی برای دستیابی به یک نتیجه خاص باشد. مخاطبان شما (مشتریان، مشتریان راغب، طرفداران، دنبال‌کنندگان، خوانندگان و هر کسی) در یک بازی که فرصتی برای برنده شدن چیزی را ارائه می‌دهد شرکت می‌کنند و در عوض، شما شاهد ترقی برنامه‌های بازاریابی خود خواهید بود. در این میان شما با تحریک روحیه رقابت‌پذیری افراد به دیده شدن هر چه بیشتر برند خود کمک می‌کنید.

گیمیفیکیشن در بازاریابی به معنای کاربرد عناصر بازی در تبلیغات با هدف بهبود تعامل کاربران است.

 

اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توانیم با گیمیفیکیشن، تعامل کاربران با برند شما را چندین برابر کنیم، این نمونه کارهای آژانس تبلیغاتی بلوباکس را ببینید.

گیمیفیکیشن نوروز همراه اول

گیمیفیکیشن یلدا همراه اول

 

استراتژی‌ های گیمیفیکیشن در بازاریابی

استراتژی های گیمیفیکیشن در بازاریابی شامل این موارد می‌شود که در ادامه به توضیح کامل هر یک خواهیم پرداخت: 

  • بازی‌ های وبسایت
  • برنامه‌ های وفاداری
  • بازی های تکمیل کننده
  • نشان‌ های مجازی

 

۱- بازی های وبسایت

یکی از انواع استراتژی های گیمیفیکیشن در بازاریابی، مربوط به بازی‌های وبسایت است که انواع مختلفی دارد. آن‌ها می‌توانند به سادگی صفحات «گردونه شانس» باشند که موقع کلیک مشتریان بر روی محصولات یا هنگام ورود آن‌ها به سایت ظاهر می‌شوند، یا ممکن است کارت‌های اسکرچ مجازی باشند که به خریداران اجازه می‌دهند برای محصولات مورد علاقه خود از تخفیف برخوردار شوند.

صرف نظر از نوع بازی، کلید موفقیت بازی‌های وبسایت، ساده و نسبتا نامحسوس نگه داشتن آن‌هاست. بازی را برای کاربران آسان کنید، همیشه به مخاطبان خود اجازه دهید چیزی برنده شوند و به آن‌ها اجازه دهید در صورت عدم علاقه به ادامه دادن بازی آن را به‌سرعت ببندند.

 

۲- برنامه‌های وفاداری

برنامه‌های وفاداری نیز یکی دیگر از انواع گیمیفیکیشن در بازاریابی هستند که یک راه عالی برای بازی‌وارسازی تجربه مشتری به شمار می‌روند. در این روش به ازای هر خرید به مشتریان امتیاز یا ستاره تعلق می‌گیرد و از این امتیازات برای ارائه تخفیف‌ یا پیشنهادات ویژه به آن‌ها استفاده می‌شوند. به این ترتیب برندها می‌توانند مخاطبان هدف خود را به بازگشت و تکرار خرید ترغیب کنند.

 

۳- بازی های تکمیل کننده

راه دیگر برای جذب علاقه مشتریان از طریق کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی، استفاده از بازی‌های تکمیل‌ کننده است. این یک تاکتیک مفید برای برندهایی است که به دنبال حفظ علاقه مشتریان از طریق اپلیکیشن‌های موبایل هستند. در این بازی‌ها یک هدف یا سطح برای مشتریان مشخص می‌شود که  کاربران با رسیدن به آن می‌توانند از مزایای مشخصی برخوردار شوند و به این ترتیب برندها نیز می‌توانند به‌طور پیوسته با مشتریان خود تعامل داشته باشند.

 

۴- نشان‌های مجازی

آخرین مورد از استراتژی های گیمیفیکیشن در بازاریابی به کاربرد نشان‌های مجازی یا جایزه‌ها برای اقدامات خاص مربوط می‌شود که می‌توانند به مشتریان کمک کنند تا بازگردند و آن‌ها را تشویق کنند تا جایزه دیجیتال بعدی را کسب کنند، به خصوص اگر به تخفیف یا مزیت دیگری گره خورده باشد.

 

نمونه های کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی 

در این قسمت به چند نمونه از مثال‌های واقعی کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی می‌پردازیم.

  • پازل‌های دیجیتال M&M’s

در سال ٢٠١٠، برند محبوب و خوشمزه شکلات M&M’s یک طعم جدید پرتزل شکلاتی راه‌اندازی کرد. در اگرچه این طعم جدید عملکرد خوبی داشت، اما این شرکت می‌خواست تعامل کاربران خود را افزایش دهد. و راه حل آن‌ها برای این کار استفاده از یک پازل دیجیتال بود که کاربران را به پیدا کردن یک تصویر پرتزل پنهان در یک میدان M&M’s ترغیب می‌کرد.

در آخر این استراتژی گیمیفیکیشن نتیجه داد؛ به‌طوری که ۲۵۰۰۰ لایک جدید برای  M&M’s به همراه داشت و این بازی نیز بیش از ۶۰۰۰ بار به اشتراک گذاشته شد.

 

پازل‌ های دیجیتال M&M’s یکی از موفق‌ ترین کاربردهای گیمیفیکیشن در بازاریابی است که افزایش تعامل کاربران را به همراه داشت. 

  • اپلیکیشن جایزه Starbucks

«قهوه می‌خواهید؟ چرا یک جایزه همراه با آن دریافت نمی‌کنید؟» این ایده پشت اپلیکیشن جایزه Starbucks است که به مشتریان این امکان را می‌دهد به ازای هر خرید یک ستاره کسب کنند و این ستاره‌ها آن‌ها را به تکرار خرید ترغیب می‌کند. 

این کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی موفقیت چشمگیری را برای برند Starbucks به همراه داشته است. طبق گزارش مجله QSR، برنامه عضویت‌های این اپلیکیشن ۵۲% از کل فروش فروشگاه‌های ایالات متحده را در سال ۲۰۲۱ تشکیل می‌داد.

  • رقابت تناسب اندام Nike

NikeFuel یک برنامه تناسب اندام است که با دیوایس‌های پوشیدنی Nike هماهنگ می‌شود و کاربران را تشویق می‌کند تا اهداف و دستاوردهای تناسب اندام خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این نه تنها به ترویج وجهه اجتماعی برند کمک می‌کند، بلکه به Nike کمک می‌کند تا برند خود را در زندگی روزمره کاربران وارد کند.

  • آموزش گیمیفیکیشن شده Duolingo

اگر با این برنامه یادگیری زبان آشنا هستید، می‌دانید که جغد نمادین این شرکت، به‌طور منظم ظاهر می‌شود تا به کاربران یادآوری کند که جلسه امروز خود را انجام نداده‌اند.

اما چیزی که اهمیت زیادی دارد، خلاقیت Duolingo در به‌کارگیری بازی‌های کوچک برای کمک به کاربران در یادگیری یک زبان جدید است. قابلیت‌هایی مثل انتخاب کلمه درست برای تکمیل یک جمله، گوش دادن به یک عبارت و سپس ترجمه آن یا استفاده از میکروفون برای چک کردن تلفظ نشان‌دهنده این هستند که Duolingo گیمیفیکیشن در بازاریابی را به‌درستی پیاده‌سازی کرده. 

 

Duolingo یکی از خلاق ترین برندهایی است که از گیمیفیکیشن در بازاریابی و جذب مخاطب استفاده کرده.

 

در این مقاله تلاش کردیم شما را با استراتژی‌های گیمیفیکیشن در بازاریابی و مثال‌هایی از کاربرد آن را در دنیای واقعی بررسی کردیم. گیمیفیکیشن در بازاریابی می‌تواند به کمپین‌های شما را به یک سرگرمی به‌یادماندنی تبدیل کند که هم کاربران را جذب می‌کنند و هم فروش را افزایش می‌دهند.

برای درک بهتر تفاوت بین بازاریابی و فروش پیشنهاد می‌کنیم این مقاله جالب را بخوانید:

۴ تفاوت بازاریابی و فروش؛ تعریف و نقش‌های کلیدی هر یک!

در آخر لازم است بگوییم که گیمیفیکیشن، دنیای بازاریابی را به یک زمین بازی هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. آیا شما هم می‌خواهید برند خود را به یک بازی جذاب تبدیل کنید و مشتریان‌تان را به سفری ماجراجویانه دعوت کنید؟ پس بهتر است از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای این کار کمک بگیرید.

تیم تخصصی ما در آژانس تبلیغاتی بلوباکس آماده است تا با ارائه انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل آنالیز و بهینه سازی، تولید محتوا، ایده پردازی، استراتژی و رسانه به درخشش برند شما در عرصه رقابت کسب‌وکارها کمک کند. برای آشنایی بیشتر با خدمات آژانس تبلیغاتی بلوباکس می‌توانید به وب‎سایت ما سر بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@bbdagency.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا تجربه یک کمپین بازاریابی فراموش‌نشدنی را با یکدیگر آغاز کنیم.

  

منبع

https://blog.hubspot.com/

مقالات مرتبط
FOLLOW US

با 4 استراتژی گیمیفیکیشن در بازاریابی، بازی شما ادامه دارد!