معرفی ۱۰ راهکار برای بازاریابی محتوای موفق

با این 10 ترفند، بازاریابی محتوای موفق را به برند خود هدیه کنید!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آمارها نشان می‌دهند که در سراسر جهان تقریبا پنج میلیارد کاربر فعال اینترنت و بیش از چهار میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. به عبارت دیگر، این تعداد مخاطب فعال در فضای مجازی، فرصتی فوق العاده برای برند شماست! اگر بتوانید این مخاطبان را بشناسید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، در مسیر بازاریابی محتوای موفق قرار می‌گیرید و می‌توانید رشد و شکوفایی کسب‌وکارتان را تضمین کنید.

بازاریابی محتوا یکی از موثرترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید به حساب می‌آید. همان‌طور که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم، بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که بر تولید، انتشار و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط به صورت آنلاین تمرکز دارد. هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مخاطبان هدف و ترغیب آن‌ها به انجام اقداماتی است که کسب‌وکارها را به سودآوری می‌رساند و در نهایت، بازاریابی محتوا می‌تواند رشد و توسعه کسب‌ و کارها را در بلندمدت تضمین کند.

با این وجود، بسیاری از بازاریابان با وجود تاثیرگذاری فوق العاده این نوع بازاریابی در کسب وکار، نمی‌دانند که چطور باید یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق را اجرا کنند. اما نگران نباشید؛ در این مقاله 10 توصیه و ترفند عالی برای شما داریم تا به کمک آن‌ها موفقیت بازاریابی محتوای خود را تضمین کنید.

پس اگر برای تبدیل شدن به یک متخصص واقعی در حوزه بازاریابی محتوا آماده‌اید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

 

۱. مطمئن شوید محتوای شما یک هدف واضح و قابل اندازه‌گیری دارد.

در ابتدای بازاریابی محتوای موفق، ممکن است به‌خاطر تعداد گزینه‌های متنوعی که برای تولید محتوا دارید، از استوری اینستاگرام گرفته تا پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی و حتی پادکست، احساس سردرگمی کنید، اما چیزی که اهمیت دارد این است که برای هر نوع محتوایی که تولید می‌کنید، یک هدف واضح و قابل اندازه‌گیری در نظر بگیرید. زمانی را به فکر کردن درباره این موضوع اختصاص بدهید که محتوا چطور می‌تواند به استراتژی کلی بازاریابی شما کمک کند.

برای بالا بردن شانس یک بازاریابی محتوای موفق این مطلب را هم بخوانید:

تبلیغات اینستاگرام چگونه در آگاهی از برند معجزه می‌کند؟

 

برای مثال، فرض کنید تصمیم می‌گیرید تمرکز خود را بر روی یک استراتژی وبلاگ نویسی بگذارید؛ باید بدانید که فقط تولید و انتشار محتوا کافی نیست، در عوض، آنچه اهمیت دارد این است که مخاطبان هدف خود را به‌درستی شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که محتوای شما چگونه می‌تواند به بهترین شکل ممکن برای این افراد ارزش ایجاد کند. در قدم بعدی باید از تجزیه‌و‌تحلیل کمک بگیرید تا مطمئن شوید که محتوای شما به افراد مناسب با هدف جستجوی مناسب برسد.

به‌محض شناسایی نحوه خلق ارزش برای مخاطبان هدف، باید از خود بپرسید: «این کار چه ارتباطی به کسب‌وکار ما دارد؟» در حالی که نوشتن محتوای باکیفیت تاثیر قابل‌توجهی بر روی رشد تعداد مخاطبان دارد، اما اگر این محتوا با کسب‌و‌کار شما مرتبط نباشد، مشتریان بالقوه را جذب نمی‌کند.

 

۲. برای بازاریابی محتوای موفق، مخاطب خود را بشناسید.

یکی از اصول بازاریابی محتوای موفق توانایی جذب مخاطبان مناسب است؛ یعنی کسانی که به احتمال زیاد با برند شما ارتباط برقرار می‌کنند و محصولات شما را خریداری می‌کنند. اما تا زمانی که مخاطب خود را نشناسید، نمی‌توانید محتوایی بنویسید که موفق به جذب مخاطبان مناسب شود.

برای شناخت مخاطبان، لازم نیست حتما با هر مشتری که تا به حال از شما خرید کرده مصاحبه کنید؛ اما اگر فرصت کافی دارید، این کار قطعا می‌تواند مفید باشد.

لازم است با اعضای تیم خود یک پرسونای خریدار ایجاد کنید. منظور از پرسونای خریدار، مشتری ایده‌آلی است که بهترین خدمات را از محصولات شما دریافت می‌کند. برای این منظور باید هم اطلاعات روانشناختی و هم اطلاعات جمعیتی را در نظر بگیرید و یک سند شخصیت خریدار ایجاد کنید که اعضای تیم شما می‌توانند در مواقع مختلف به آن مراجعه کنند. شناختن مخاطب به شما کمک می‌کند محتوایی تولید کنید که مخاطبان هدف‌تان به‌راحتی با آن ارتباط می‌گیرند.

برندها با شناخت مخاطب هدف و تولید محتوا برای پرسونای خریدار خود میتوانند بازاریابی محتوای موفق را تضمین کنند.

 

۳. برای بازاریابی محتوای موفق به نقشه سفر مشتری هم توجه کنید.

یک بازاریاب محتوا به‌خوبی می‌داند که یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق و درست باید خوانندگان را در هر مرحله از سفر مشتری جذب و راضی کند. در حالی که این محتوا باید در ابتدای سفر مشتری، بازدیدکنندگان جدیدی را به کسب‌و‌کار شما جذب کند، باید این پتانسیل را داشته باشد که مخاطبان مردد را  نیز به خرید متقاعد کند و حفظ مشتری و وفاداری بلندمدت به برند را تضمین کند.

برای مثال، شاید برخی از مشتریان در مورد خرید محصول شما مردد هستند، زیرا معتقدند برای استفاده درست از آن به دانش ویدیویی تخصصی احتیاج دارند. برای رفع این نگرانی و کمک به تیم فروش خود، راه‌اندازی یک کمپین ویدیویی برای آموزش نحوه استفاده از محصول به مشتریان می‌تواند مفید باشد.

 

۴. برای بازاریابی محتوای موفق خود راهکاری برای حل دغدغه مخاطب ارائه دهید.

زمانی که محتوا تولید می‌کنید، اگرچه هدف نهایی شما تولید مشتری راغب (Lead) یا ترغیب مخاطب به خرید محصولات‌تان است، باید دو هدف اولیه را نیز در نظر بگیرید: آموزش دادن به مخاطب و کمک به آن‌ها برای حل یک مشکل. به این ترتیب در ابتدا برند خود را به‌عنوان یک منبع قابل اعتماد اطلاعات معرفی می‌کنید و سپس، بعد از اینکه مخاطبان به شما اعتماد کردند، آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل می‌کنید.

هر محتوایی که تولید می‌کنید باید به سوالات و نیازهای مخاطب پاسخ دهد و ضمن ارائه منابع و نکات مفید، به‌مرور آن‌ها را با محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید آشنا کند.

برای مثال، اگر کسب‌وکار شما در زمینه اجاره اقامتگاه‌های مسافرتی فعالیت می‌کند، برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، محتوای شما باید حول محور سفر بچرخد و اطلاعات مهمی را که مسافران بالقوه به آن‌ها نیاز دارند ارائه بدهد. اطلاعاتی مانند راهنمای سفر مخصوص شهرهای مختلف، لیست بهترین مکان‌ها برای بازدید، لیست بهترین شیوه‌های سفر انفرادی و غیره.

 

۵. از مدل خوشه‌‌ای در محتوای خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید تجربه بهتری را برای مخاطبان خود ایجاد کنید و در عین حال سئوی وب‌سایت‌تان را بهبود بخشید، محتوای خود را با استفاده از مدل خوشه‌ای (Pillar-Cluster) تولید کنید.

در این مدل، یک مقاله ستونی (Pillar) یک موضوع خاص را پوشش می‌دهد، سپس مقالات خوشه‌ای از آن موضوع پشتیبانی می‌کنند. کافی است از لینک‌های داخلی برای اتصال تمام موضوعات به یکدیگر استفاده کنید تا به گوگل نشان بدهید که همه این مقالات به یکدیگر مرتبط هستند.

برای مثال اگر یک شرکت طراحی وب هستید، موضوع اصلی شما ممکن است طراحی وب باشد. شما باید یک مقاله ستونی با عنوان “راهنمای نهایی برای طراحی وب” بنویسید. سپس مقالاتی مانند «اصول طراحی UX 101» و «نحوه استفاده از HTML و CSS» را برای پشتیبانی از آن موضوع بنویسید.

 

۶. برای بازاریابی محتوای موفق، محتوایی عمیق و طولانی بنویسید.

این مسئله اثبات شده که به‌طور متوسط، محتوای طولانی‌تر نسبت به محتوای کوتاه‌تر در موتورهای جستجو عملکرد بهتری دارند. بنابراین، موقع نوشتن محتوا برای وب سایت خود، تلاش کنید تا حد امکان آن را طولانی کنید، اما نه فقط با این هدف. همان‌طور که در محتوای خود به دنبال حل دغدغه مخاطبان هستید، باید هر آنچه را که آن‌ها درباره آن موضوع خاص جستجو می‌کنند، در یک مقاله بگنجانید.

شما نباید محتوای طولانی با پاراگراف های طولانی و نامربوط بنویسید. در عوض، باید به سوالات مرتبط مخاطبان پاسخ بدهید و هر گونه نکاتی را که به آن‌ها کمک می‌کند به جواب سوالات‌شان برسند در محتوای خود مطرح کنید. برای یافتن انواع سوالاتی که مردم به پاسخ آن‌ها نیاز دارند، هنگام جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر خود، به کادر “People also ask” نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید گوگل چه نوع پرسش‌هایی را در رابطه با موضوع مورد جستجوی شما انتخاب کرده است.

به خاطر داشته باشید که یکی از رازهای بازاریابی محتوای موفق این است که در هر مقاله از وب‌سایت خود به یک موضوع بسیار خاص بپردازید و تنها یک یا دو کلمه کلیدی را هدف قرار بدهید. نوشتن محتوای عمیق در مورد یک کلمه کلیدی خاص، اعتبار موضوعی را تقویت می‌کند. با تعداد کلمات کلیدی کمتر در هر صفحه یا مقاله، کلمات کلیدی بیشتری را برای رتبه‌بندی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل در اختیار خواهید داشت.

 

۷. برای بررسی عملکرد خود از تجزیه و تحلیل استفاده کنید.

تولید محتوای باکیفیت یکی از اصول بازاریابی محتوای موفق است اما اگر بازدیدکنندگان و بینندگان به مشتری تبدیل نشوند، تلاش‌های شما بی‌نتیجه خواهد بود. به همین دلیل تجزیه‌و‌تحلیل محتوا به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، اهمیت بسیار زیادی دارد و با نظارت، ردیابی، تماشا و گزارش‌دهی، می‌توانید بفهمید که چه محتوایی جواب می‌دهد و کدام محتوا تاثیر چندانی بر روی مخاطب ندارد.

ترافیک وب‌سایت مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که روی نرخ تبدیل نیز تمرکز کنید. شاید حساب اینستاگرام شما فقط 1000 دنبال‌کننده داشته باشد، از طرف دیگر وبلاگ شما 7000 خواننده. با این حال، صفحه اینستاگرام شما نرخ تبدیل هفت درصدی دارد و وبلاگ شما تنها حدود 0.01 درصد تبدیل می‌شود. این ارقام نشان می‌دهند اگرچه وبلاگ شما برای معرفی اولیه کسب‌وکارتان مهم است، اینستاگرام شما از نظر فروش اهمیتی حیاتی دارد و نباید نادیده گرفته شود. علاوه‌بر این، تمرکز بر تجزیه‌و‌تحلیل به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را برای آینده اصلاح کنید و آن را بهبود بدهید.

برای مثال، فرض کنید متوجه می‌شوید که خوانندگان وبلاگ شما به موضوعات مرتبط با تجارت الکترونیک علاقه دارند. این موضوع می‌تواند به تعیین استراتژی‌های آینده شما کمک کند. می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که با تمرکز روی موضوعات تجارت الکترونیک، ترافیک وب‌سایت خود را افزایش بدهید. با تجزیه‌وتحلیل نتایج متوجه می‌شوید که آیا خوانندگان مقاله از محتوای شما راضی هستند و به این ترتیب زمان و تلاش خود را صرف نوشتن محتوایی می‌کنید که اهمیت بیشتری دارد.

با تجزیه و تحلیل می‌ توانید اثربخشی محتوای تولیدشده را بسنجید و با تولید محتوای هدفمند مسیر دستیابی به بازاریابی محتوای موفق را تسهیل کنید.

۸. برای بازاریابی محتوای موفق، محتوای خود را منسجم و به‌روز نگه دارید.

از تاکتیک‌های ساده سئوی محتوا برای اطمینان از به‌روز ماندن و مرتبط بودن محتوا با موتورهای جستجو استفاده کنید.

برای اطمینان از به‌روز ماندن و به‌روزرسانی محتوای شما، به این ۳ نکته توجه کنید:

  • سال را در URL قرار ندهید. URL هایی عالی هستند که موقع بهینه‌سازی محتوا تغییر نمی‌کنند.
  • سال را در عنوان محتوای خود بگنجانید.
  • تقویم تحریری خود را تنظیم کنید تا هر سال با مرور این محتوا بتوانید آن را به‌روز نگه دارید. این کار می‌تواند شامل به‌روزرسانی تگ عنوان، توضیحات متا و خود محتوا باشد.

این نکته اهمیت زیادی دارد که وقتی یک استراتژی بهینه‌سازی را اجرا می‌کنید، URL را به‌روزرسانی نکنید URL.باید بدون تغییر باقی بماند تا نیازی به دریافت مجدد بک لینک نداشته باشید.

به یاد داشته باشید که ثبات در تولید محتوا از اصول بازاریابی محتوای موفق است. انتشار محتوای ثابت به شما کمک می کند تا در نتایج جستجو گوگل رتبه بهتری کسب کنید و همچنین اعتماد مخاطبان خود را نیز جلب کنید.

 برای آگاهی بیشتر این بلاگ را هم بخوانید:

راز ماندگاری در ذهن مخاطب با شناخت انواع محتوا در بازاریابی محتوا!

۹. تغییر کاربری و فرمت محتواها را فراموش نکنید.

بازاریابی محتوای موفق و تولید محتوای بسیار مفید و جذاب، نیازمند زمان و استعداد است. بنابراین، با یافتن راه‌هایی برای بازیافت محتوای موجود، کارآمدی وب‌سایت خود را به حداکثر می‌رسانید. علاوه بر این، تغییر کاربری محتوا به شما امکان می‌دهد تا به مخاطبان جدید دست پیدا کنید. به‌عنوان مثال، فرض کنید تیم پادکست شما یک اپیزود با عملکرد عالی منتشر کرده است. چرا موضوع آن اپیزود را به یک پست وبلاگ تبدیل نکنید؟

از طرف دیگر، شاید شما یک پست وبلاگ ایجاد کرده‌اید که عملکرد بسیار خوبی داشته است، اکنون ممکن است به فکر ایجاد یک ویدیوی یوتیوب باشید که موضوع مشابهی را پوشش دهد تا از این طریق توجه مخاطبانی را جلب کنید که ویدیو را به متن ترجیح می‌دهند.

همچنین تغییر کاربری محتوا تضمین می‌کند که مخاطبان شما بیش از یک بار فرصت دیدن آن محتوا را داشته باشند.

 

۱۰. برای بازاریابی محتوای موفق، محتوای خود را شخصی‌سازی کنید.

آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که با بازدید چندباره از یک وبسایت حس کنید که هر بار تجربه شما بیشتر و بیشتر با سلیقه‌تان مطابقت پیدا می‌کند؟

شخصی‌سازی محتوای وب‌سایت نقش مهمی در دستیابی به بازاریابی محتوای موفق ایفا می‌کند. امکان شخصی‌سازی محتوا در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. به همین دلیل است که شخصی‌سازی محتوای وبسایت از اهمیت زیادی برخوردار است. در وبسایت خود می‌توانید رفتار کاربران را بر اساس صفحاتی که بازدید کرده‌اند بررسی کنید، زمان توقف آن‌ها، فعالیت حساب کاربری‌شان و غیره را ببینید. همچنین می‌توانید بر اساس دستگاه و شخصیت خریدار، محتوا را برای آن‌ها شخصی‌سازی کنید.

برای اینکه به هر مشتری یا مشتریان بالقوه بهتر خدمت‌رسانی کنید، به فکر استفاده از طراحی نقشه محتوا (Content Mapping) باشید که به شما کمک می‌کند بفهمید کدام محتوا در مراحل خاصی از سفر مشتری به کدام پرسونای خریدار خدمت می‌کند.

 

در پایان لازم است اشاره کنیم که اهمیت بازاریابی محتوا هیچ‌وقت کمرنگ نمی‌شود و اگرچه هر روز در حال تکامل است، ماهیت آن هرگز تغییر نمی‌کند. بازاریابی محتوا در مورد خواننده است، نه برند. در کمپین های بازاریابی محتوا خود، سعی کنید مخاطبان هدف را شناسایی کنید، به نیازهای آن‌ها رسیدگی کنید و مشکلات آن‌ها را حل کنید. با این کار چندان طول نمی‌کشد که گروهی بزرگ از طرفداران برندتان به حامیان برند و حتی سفیر برند شما تبدیل خواهند شد.

 

حالا که بیشتر از قبل از اهمیت بازاریابی محتوای موفق در دستیابی به رشد و شکوفایی کسب‌وکارتان آگاه شدید، بهتر است به‌طور جدی به یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق فکر کنید. برای موفقیت در این مسیر راهنمایی گرفتن از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر می‌تواند راهگشا باشد.

آژانس تبلیغاتی بلوباکس با ارائه انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ در زمینه‌هایی مانند تولید محتوا،  آنالیز و بهینه سازی،  ایده پردازی،  استراتژی و رسانه تلاش می‌کند تا به دیده شدن هر چه بیشتر کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی و رشد و توسعه آن‌ها کمک کند. برای آشنایی بیشتر با خدمات و نمونه کارهای منتخب آژانس تبلیغاتی بلوباکس می‌توانید به وب‎سایت ما سر بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@bbdagency.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://blog.hubspot.com/

مقالات مرتبط
FOLLOW US

با این 10 ترفند، بازاریابی محتوای موفق را به برند خود هدیه کنید!