برون سپاری به آژانس دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی داخلی؟ انتخاب با شماست!

برون سپاری به آژانس دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی داخلی؟

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهتر است فعالیت‌های بازاریابی خود را به‌صورت داخلی انجام دهید یا با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ همکاری کنید؟ این سوالی است که امروزه کسب‌وکارهای زیادی با آن مواجه می‌شوند. به‌طور معمول، دو عامل در هنگام تصمیم‌‎گیری درباره این موضوع نقش دارند: زمان و البته پول. درک پیچیدگی‌ها و استراتژی‌های بازاریابی داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا این موضوع می‌تواند به‌طرز قابل‌توجهی بر تصمیم شما در مورد توسعه این مهارت‌ها به صورت داخلی یا تکیه بر تخصص یک آژانس تبلیغاتی تاثیر بگذارد.

در این مقاله ما به مزایا و معایب برون‌سپاری فعالیت‌های بازاریابی به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مقابل بازاریابی داخلی خواهیم پرداخت و با مطرح کردن چند سوال به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو رویکرد برای کسب‌وکارتان مناسب‌تر است.

 

بازاریابی داخلی در مقابل آژانس دیجیتال مارکتینگ

شاید شما نیز برای تصمیم‌گیری درباره سپردن فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود به یک آژانس تبلیغاتی یا انجام آن به صورت داخلی (که می‌تواند کاری دشوار باشد) مردد باشید. هدف ما در این مقاله این است که این تصمیم را برای شما کمی آسان‌تر کنیم. پس لازم است ابتدا از مزایا و معایب هر دو روش به‌خوبی اطلاع داشته باشید. 

 

مزایای بازاریابی داخلی

مزایای بازاریابی داخلی شامل این موارد می‌شوند:

  • کنترل کامل بر همه جوانب

 شما بر صدای کمپین، لحن و سبک آن کنترل کامل دارید.

  • نظارت بر کل فرایند

بر تمام مراحل فرآیند، همان‌طور که اتفاق می‌افتند (نه صرفا زمانی که به پایان می‌رسند) نظارت دارید. این بدان معناست که هر زمان که بخواهید می توانید استراتژی‌ها یا جهت کمپین را تغییر دهید.

 

اگر به مطالعه بیشتر درباره کمپین‌های تبلیغاتی علاقه دارید، این مقاله را از دست ندهید:

۵ نکته کلیدی که قبل از طراحی کمپین تبلیغاتی باید بدانید!

  • تصمیم‌گیری سریع

به دلیل کوتاه بودن زنجیره ارتباطی، می‌توانید با چابکی بیشتری تصمیم بگیرید یا تغییر رویه بدهید.

  • دسترسی به کل فرآیند بازاریابی

همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود به تمام تاکتیک‌ها یا فرآیندها دسترسی نداشته باشید، زیرا برخی از آژانس‌ها ترجیح می‌دهند تکنیک‌های بازاریابی خود را پنهان کنند و البته این کار منطقی به نظر می‌رسد چون در غیر این صورت دلیلی برای همکاری با آن‌ها وجود ندارد. نکته اینجاست که شما برای همکاری با آژانس‌های تبلیغاتی هزینه می‌کنید و آ‌ن‌ها نیز شما را از سردرگمی و چالش‌های انجام فرآیندهای بازاریابی نجات می‌دهند.

 

معایب بازاریابی داخلی

معایب بازاریابی داخلی عبارتند از:

  • زمانبر بودن

درک و تسلط بر بخش‌های مختلف یک کمپین بازاریابی داخلی، زمان‌بر است. یک منحنی یادگیری وجود دارد که نیاز به سرمایه‌گذاری زمانی و همچنین انجام آزمون و خطا دارد.

  • محدودیت دانش

بازاریابی داخلی شما را به‌ لحاظ دانش و تجربه محدود می‌کند. از طرفی ممکن است به دلیل زمان و انرژی قابل‌توجهی که به بازاریابی معطوف می‌کنید، سایر بخش‌های کسب‌و‌کار خود را نادیده بگیرید.

  • دیر بازده بودن

ممکن است برای حصول نتایج در بازاریابی داخلی در مقایسه با برون‌سپاری به آژانس دیجیتال مارکتینگ، به زمان بیشتری احتیاج داشته باشید. اما آژانس‌های تبلیغاتی علاوه‌بر اینکه دانش بیشتری دارند، حداقل دو تا سه کارشناس را برای کار بر روی کمپین‌های شما اختصاص می‌دهند. به همین دلیل، با سرعت بیشتری به نتایج موردنظرتان دست پیدا خواهید کرد.

 

مزایای همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ

  • تیم متخصص

برای داشتن کمپین های بازاریابی موفق باید تیمی از متخصصان با تجربه را به خدمت بگیرید. شما مجبور نیستید برای استخدام یک تیم بازاریابی زمان و هزینه زیادی صرف کنید؛ یک آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ این امکان را به‌سادگی برای شما فراهم می‌کند. به‌علاوه، تیم بازاریابی داخلی شما ممکن است نکته‌های زیادی را از این آژانس تبلیغاتی یاد بگیرد.

  • سرعت بالا در رسیدن به نتایج 

برون‌سپاری به آژانس دیجیتال مارکتینگ باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود زیرا آن‌ها طبق یک سیستم مشخص پیش می‌روند که کارایی و موفقیت آن را قبلا آزموده‌اند.

  • امکان تمرکز بر سایر فعالیت‌ها

بازاریابی داخلی یک بازی طولانی است. با تفویض بازاریابی داخلی به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌توانید روی بخش‌های مهم‌تر کسب‌و‌کار خود تمرکز کنید.

  • دسترسی به منابع ارزشمند 

آژانس های تبلیغاتی به ابزار و منابع ارزشمندی دسترسی دارند که این موضوع شانس شما را برای کسب نتایج بهتر افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، خرید این ابزارها ممکن است برای شما هزینه‌ بسیار زیادی داشته باشد.

از مزایای همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ میتوان به سرعت بالا در کسب نتایج و دسترسی به تخصص و منابع ارزشمند اشاره کرد.

معایب همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ

  • عدم چابکی

همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ به دلیل داشتن زنجیره ارتباطی طولانی انعطاف‌پذیری کمتری را برای شما به همراه دارد.

  • هزینه بالا

برون‌سپاری به یک آژانس تبلیغاتی می‌تواند هزینه قابل‌توجهی را برای شما به همراه داشته باشد.

  • کنترل محدود

همکاری با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود کنترل زیادی بر فرآیند بازاریابی نداشته باشید. به‌عنوان مثال، نمی‌توانید یک شبه تصمیم به تغییر یا خاتمه دادن به فرآیند بگیرید.

  • عدم موفقیت در رابطه

همواره ریسک اینکه رابطه با آژانس به خوبی پیش نرود وجود دارد. این موضوع می‌تواند هزینه قابل‌توجهی از نظر زمان و پول برای شما داشته باشد.

 

سوالاتی برای انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب

امروزه آژانس های دیجیتال مارکتینگ در اندازه و شکل‌های مختلفی وجود دارند، بنابراین انتخاب آژانسی که برای کسب‌و‌کار شما مناسب باشد می‌تواند بسیار گیج‌کننده به نظر برسد. اما با پاسخ دادن به این سوالات می‌توانید از تناسب اهداف خودتان با آژانس دیجیتال مارکتینگی که قصد همکاری با آن را دارید، مطمئن شوید.

  • برای دستیابی به نتایج از چه فرایندها و ابزارهایی استفاده می‌کنید؟
  • چه استراتژی‌هایی را برای برند خود به کار می‌برید و کدام یک برای شما کارساز بوده است؟
  • تا چه اندازه تیم داخلی را درگیر خواهید کرد؟
  • موفقیت را برای مشتریان خود چگونه اندازه‌گیری می‌کنید؟
  • چه زمانی می‌توانیم شروع به دیدن نتایج موردنظرمان کنیم؟
  • خدمات شما چقدر هزینه دارد؟ آیا نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی برای اجرای استراتژی وجود خواهد داشت؟
  • آیا پروژه شکست‌خورده‌ای داشتید و چگونه آن‌ها را جبران کردید؟

 

سوال آخر ممکن است خیلی مستقیم و بی‌پرده به نظر برسد، اما گاهی اوقات بهترین راه برای شناختن یک شریک بالقوه، نه از طریق موفقیت‌ آن‌ها، بلکه از طریق نحوه برخورد با شکست‌‌هایشان است. شما باید مطمئن باشید که اگر مسیر پروژه به‌درستی پیش نرود، آژانس پشت شما خواهد بود.

قبل از همکاری و عقد قرارداد با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، این سوالات را از آن‌ها بپرسید!

نکاتی برای استخدام آژانس بازاریابی دیجیتال مناسب

علاوه‌بر پرسیدن سوالات درست، چند ترفند دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در استخدام یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب کمک کند. در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. یک ترفند مهم این است که درباره آن آژانس دیجیتال مارکتینگ از مشتریانش اطلاعات کسب کنید. مشتریان قبلی و فعلی آن آژانس را پیدا کنید و از آن‌ها درباره تجربه همکاری با آژانس موردنظر سوال کنید.
  2. نظرات و تجربیات مشتریان آن‌ها می‌تواند اطلاعات خوبی را درباره نحوه کار با آن آژانس تبلیغاتی به شما بدهد و به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که همکاری با آن آژانس ارزش وقت و هزینه شما را دارد یا خیر.
  3. وب سایت آن‌ها را بررسی کنید. شما قرار است یک آژانس دیجیتال مارکتینگ را استخدام کنید که به احتمال زیاد از قبل چیزی را که به شما می فروشد در وب سایت خود پیاده کرده است. اگر در وب سایت آنها جزئیاتی وجود ندارد، احتمالا برای سایت شما هم سهل‌انگاری خواهند کرد.
  4. بهتر است یک دوره به‌صورت آزمایشی با آن‌ها کار کنید. بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی از شما می‌خواهند که قرارداد امضا کنید. بهتر است قبل از تعهد بلند مدت، یک مدت کوتاه (مثلا 3 ماه) به‌صورت آزمایشی با آن‌ها همکاری کنید و نتایج را ببینید. 

 

در نهایت، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام آژانس دیجیتال مارکتینگ برای شما و کسب‌وکارتان مناسب‌تر است. به احتمال زیاد اکنون از مزایا و معایب کار با آژانس‌ها و آنچه برای رسیدن به اهداف عملکردی خود نیاز دارید، درک بهتری دارید. به شهود خود اعتماد کنید و بدانید که هر تصمیمی که بگیرید می‌تواند تغییر کند تا شما بتوانید به اهداف بازاریابی خود برسید و حتی از آن‌ها فراتر بروید.

 

دیجیتال مارکتینگ، چه به صورت انفرادی و چه در همکاری با یک آژانس، مزایای بسیاری را برای شما به همراه دارد. بنابراین، از این تجربه لذت ببرید و چیزی خلق کنید که مشتریان بالقوه شما آن را می‌پسندند. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند آنالیز و بهینه‌سازی، بازاریابی محتوا، ایده‌پردازی، استراتژی، روابط عمومی و رسانه به شما کمک کنند.

اما همان‌طور که گفته شد اگر تصمیم گرفتید فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود را برون‌سپاری کنید، باید یک آژانس قابل‌اعتماد و حرفه‌ای را به کار بگیرید. آژانس تبلیغاتی بلوباکس یکی از آژانس‌هاییست که سابقه همکاری با برندهای شناخته‌شده‌ای هم‌چون بانک ملی ایران، دیجی کالا، همراه اول و فامیلا را دارد. برای آشنایی با خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بلوباکس کافیست به وب‎سایت ما سر بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@bbdagency.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع

https://blog.hubspot.com/

مقالات مرتبط
FOLLOW US

برون سپاری به آژانس دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی داخلی؟