بهینه سازی موتور جستجو؛ فرمول سری صعود به صدر نتایج گوگل!

بهینه سازی موتور جستجو؛ فرمول سری صعود به صدر نتایج گوگل!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روزگاری وب‌سایت‌ها صرفا بروشورهای دیجیتال بودن که به آرامی در گوشه و کنار اینترنت یافت می‌شدند. اما امروزه آن‌ها تبدیل به میدان جنگی آنلاین شده‌اند که در آن کسب‌وکارها برای جلب توجه مشتریان، با یکدیگر رقابت می‌کنند. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تنها سلاحی است که می‌تواند برنده این بازی پرچالش را مشخص کند. با استفاده از این رویکرد، برندها می‌توانند وب‌سایت‌های ناشناخته و کم بازدید خود را به صدر نتایج جستجوی گوگل ببرند. 

 

بهینه سازی موتور جستجو، کم‌هزینه‎ترین و موثرترین راه برای هدایت ترافیک به وب‌سایت شماست. اما مفهوم دقیقا چیست و چطور می‌توان مقالات وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کرد؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را کشف کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید. 

 

SEO مخفف چیست؟

SEO مخفف Search Engine Optimization است که به بهینه سازی موتور جستجو اشاره می‌کند. اما لازم است در همین ابتدا، یک تعریف ساده از کلمات و اجزای تشکیل‌دهنده این مفهوم به شما ارائه کنیم:

جستجو (Search): کاری که افراد هنگام جستجوی پاسخ به یک سوال یا محصول یا خدمتی که نیازهای آنها را برآورده می کند انجام می دهند.

موتور جستجو (Search Engine): سایتی (مانند گوگل یا بینگ) که افراد می‌توانند جستجوی خود را در آن انجام دهند.

بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization): تکنیک‌هایی که به کار گرفته می‌شوند تا موتور جستجو، جستجو‌های انجام‌شده را با وب‌سایت شما مرتبط کند.

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو شامل تکنیک هایی می شود که به رتبه بندی بالاتر وب سایت در گوگل و جذب ترافیک بیشتر به آن کمک می کند. 

 

بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

در ادامه بهینه سازی موتور جستجو را به ۳ شکل تعریف می‌کنیم:

  • تعریف رسمی سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو مجموعه‌ای از تکنیک‌های فنی و محتوایی‌ است که با هدف هم‌راستایی یک وب‌سایت با الگوریتم رتبه‌بندی موتورهای جستجو به کار گرفته می‌شوند تا بتوان به‌راحتی وب‌سایت مورد نظر را پیدا و در آن خزش کرد و همچنین آن را در موتورهای جستجو فهرست یا ایندکس کرد.

  • تعریف ساده‌ سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو، با بهبود ساختار و محتوای وب‌سایت شما تلاش می‌کند تا صفحات آن توسط افرادی که از طریق موتورهای جستجو به دنبال محصول یا محتوای شما هستند، کشف شود.

  • ساده‌ترین تعریف سئو

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو تکنیک‌هایی است که شما به کار می‍برید تا رتبه بالاتری در گوگل داشته باشید و ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود جذب کنید.

 

بهینه سازی موتور جستجو چه مزایایی دارد؟

مخاطبان و مشتریان شما به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به دنبال هرآنچه که به کسب‌و‌کار شما مرتبط است می‌گردند. این موضوع بهترین فرصت برای شماست تا با مخاطبان خود ارتباط بگیرید، به سوالات‌شان پاسخ دهید و با ارائه راه‌حل برای مشکلات‌شان به یک منبع قابل اعتماد برای آن‌ها تبدیل شوید. اما به‌طور کلی مزایای بهینه سازی موتور جستجو شامل این موارد می‌شود:

  • افزایش ترافیک وب سایت
  • دسترسی به مشتریان بیشتر
  • شهرت برند بهتر
  • نرخ بازگشت سرمایه بالاتر

بنابراین اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند، قابلیت مشاهده آنلاین، جذب مشتریان راغب (لید)، بهبود فروش یا افزایش مشتریان وفادار هستید، بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو پاسخ شماست.

 

انواع بهینه سازی موتور جستجو شامل چه مواردی می شود؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو عوامل مختلفی را هنگام رتبه‌بندی محتوا در نظر می‌گیرند و به همین علت سئو جنبه‌های مختلفی دارد. انواع سئو عبارتند از سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

  • سئو داخلی

بهینه‌سازی کیفیت و ساختار محتوای یک صفحه. کیفیت محتوا، کلمات کلیدی و برچسب های HTML بازیگران اصلی سئو داخلی هستند.

دقت کنید که برای تولید محتوای باکیفیت باید به‌طور کامل با انواع محتوا در بازاریابی آشنا شوید.

  • سئو خارجی

سئو خارجی به دریافت لینک از سایر سایت‌ها و همچنین دریافت لینک از سایر صفحات وب‌سایت خود به صفحه‌ای که دنبال بهینه کردن آن هستید گفته می‌شود. بک‌لینک‌ها، لینک داخلی و شهرت، ارزشمندترین مهره‌های سئو خارجی محسوب می‌شوند.

  • سئو تکنیکال یا فنی

بهبود عملکرد کلی سایت شما در موتورهای جستجو، تجربه کاربری (UX)، امنیت سایت (گواهینامه‌های SSL) و ساختار مهره‌های کلیدی سئو فنی هستند.

  • سئو محلی

کسب‌و‌کار خود را  تا حد امکان در Google Maps و در نتایج محلی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه‌بندی کنید. نقد و بررسی، فهرست‌ها و بهینه‌سازی پروفایل Google Business در اینجا از اهمیت زیادی برخوردار هستند. 

  • سئو تصویر

ترکیبی از استراتژی‌های سئو داخلی و تکنیکال لازم است تا تصاویر وب‌سایت شما در نتایج جستجوی تصویری گوگل نمایش داده شوند. 

  • سئو ویدیو

ترکیبی از استراتژی‌های سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی برای رتبه‌بندی ویدیوهای شما در YouTube یا نتایج ویدیویی گوگل لازم است. 

انواع تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو شامل سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال، سئو محلی، سئو تصویر و سئو ویدیو می شود.

 

بهینه سازی موتور جستجو چگونه کار می‌ کند؟

احتمالا این سوال برای شما نیز پیش می‌آید که گوگل چطور تعیین می‌کند که برای هر جستجوی معین باید کدام صفحات را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش دهد؟ این موضوع چطور به ترافیک وب سایت شما مربوط می‌شود؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به نحوه عملکرد سئو بپردازیم. 

خزنده‌های جستجوی گوگل دائما وب را بررسی می‌کنند و میلیاردها صفحه موجود در اینترنت را جمع‌آوری، طبقه‌بندی و در فهرست خود ذخیره می‌کنند و زمانی که کاربران مطلبی را جستجو می‌کنند و گوگل نتایجی را برای آن‌ها نمایش می‌دهد، این نتایج را از فهرست خود استخراج می‌کنند، نه مستقیما از خود وب.

گوگل برای مرتب کردن نتایج از یک فرمول پیچیده به نام الگوریتم و بر اساس تعدادی معیار مشخص به نام فاکتورهای رتبه‌ بندی گوگل (مانند کیفیت محتوا) استفاده می‌کند. سپس نحوه تعامل افراد با نتایج، به گوگل نشان می‌دهد که هر صفحه چه نیازهایی را برآورده می‌کند یا برآورده نمی‌کند و این موضوع نیز در الگوریتم لحاظ می‌شود.

به‌عبارت دیگر، بهینه سازی موتور جستجو مانند یک سیستم بازخورد پیچیده عمل می‌کند تا دقیق‌ترین، قابل‌اعتمادترین و مرتبط‌ترین نتایج را برای هر جستجو نمایش دهد. نقش شما این است که با تولید محتوایی که الزامات تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد گوگل (E-E-A-T) را برآورده می‌کند، نیازهای جستجوگران را برطرف کنید.

برای مطالعه بیشتر این مقاله را حتما بخوانید:

٧ قدم تا تدوین بهترین استراتژی بازاریابی محتوا فاصله دارید!

فاکتورهای رتبه بندی سئو در گوگل شامل چه مواردی هستند؟

صدها فاکتور برای رتبه‌بندی گوگل وجود دارد که گوگل دائما در حال تکامل و اصلاح الگوریتم خود است تا همچنان بهترین تجربه ممکن را ارائه دهد، اما ۱۲ فاکتور وجود دارد که باید اولویت‌بندی شوند.

طبق آمار FirstPageSage، این‌ موارد، عوامل اصلی رتبه‌بندی گوگل و نحوه وزن‌دهی آن‌ها هستند:

  • انتشار مداوم محتوای با کیفیت بالا (۲۶٪)
  • استفاده از کلمات کلیدی در متا (۱۷٪)
  • بک لینک‌ها (۱۵٪)
  • تخصص نیچ (۱۳٪)
  • تعامل کاربر (۱۱٪)
  • لینک‌های داخلی (۵٪)
  • سازگاری با طراحی موبایل (۵٪)
  • سرعت صفحه (۲٪)
  • گواهی SSL/امنیت سایت (۲٪)
  • علامت‌گذاری الگو/داده ساختاریافته (۱٪)
  • استفاده از کلمات کلیدی در URL سایت (۱٪)
  • کلمات کلیدی در H1 مقالات (۱٪)

 

ابزارهای بهینه سازی موتور جستجو کدامند؟

بدون داده نمی‌توانید بهینه سازی موتور جستجو را به‌طور موثر انجام دهید. برای جمع‌آوری داده نیز به ابزار نیاز دارید و خوشبختانه، بیشتر این ابزارها رایگان هستند. بهترین ابزارهای سئو عبارتند از:

  • Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یک ابزار فوق‌العاده و رایگان برای تجزیه‌و‌تحلیل ترافیک وب سایت است و می‌توانید همه معیارهای سئو مانند ترافیک، زمان در صفحه، تعامل با صفحه، تعداد صفحات در هر جلسه و موارد دیگر را با کمک آن اندازه‌گیری کنید. 

  • Google Search Console

گوگل سرچ کنسول برای سئو محتوا و سئو تکنیکال ضروری است. اگرچه برخی از داده‌های Search Console در Google Analytics ظاهر می‌شود، اما موارد زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در این پلتفرم مشاهده کنید. از این ابزار برای هسته حیاتی گوگل (Core Web Vitals)، تجزیه‌و‌تحلیل دقیق کوئری، فهرست‌بندی یا ایندکس کردن و موارد دیگر استفاده کنید.

  • ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم می‌توانید از این ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقابتی استفاده کنید.

  • نرم افزار سئو

اگر می خواهید به معیارهای عمیق‌تر بهینه سازی موتور جستجو مانند بک لینک‌ها، اطلاعات رقابتی و داده‌های پیشرفته‌تر کلمات کلیدی نگاه کنید، به یک ابزار سئو پولی مانند Ahrefs، Moz Pro، Screaming Frog، SEMrush و غیره نیاز خواهید داشت. برخی از این ابزارها نسخه‌های آزمایشی رایگان یا خدمات رایگان برای ۵۰۰ لینک اول را ارائه می‌دهند.

  • نمره دهندگان وب سایت

ابزارهایی که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم، اغلب پیچیده هستند و نیاز دارند که بدانید چگونه داده‌ها را برای آن‌ها معنا کنید. اما نمره دهندگان وب‌سایت می‌توانند بهینه سازی موتور جستجو را برای شما ساده کنند و راهنمایی‌های بیشتری را به شما ارائه دهند.

 

گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول از مهم ترین ابزارهای بهینه سازی موتور جستجو هستند.

 

چه استراتژی‌ هایی را برای بهینه سازی موتور جستجو باید در پیش گرفت؟

برای اجرای موثر بهینه سازی موتور جستجو این استراتژی‌ها را اجرا کنید:

  • همیشه کلمه کلیدی را جستجو کنید

آنچه شما فکر می‌کنید کاربران هنگام انجام یک جستجوی خاص در گوگل به دنبال آن هستند، ممکن است چیزی نباشد که آن‌ها واقعا به دنبالش هستند. هدف کلمه کلیدی مهم است؛ بنابراین همیشه کلمات کلیدی را که هدف قرار می‌دهید جستجو کنید تا مطمئن شوید که با هدف کلمه کلیدی هم‌راستا هستید.

  • صبور باشید

بهینه سازی موتور جستجو فرایندی زمان‌بر است.. ممکن است چند ماه طول بکشد تا واقعا شروع به دیدن نتایج تلاش‌های خود کنید. اما به محض این که شروع به دیدن تاثیرات کردید، مزایا به‌مرور زمان افزایش می‌یابند. پس زود تسلیم نشوید!

  • روی کیفیت محتوا تمرکز کنید

گوگل همیشه الگوریتم خود را به‌روزرسانی می‌کند و ویژگی‌های جدید صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) را ارائه می‌دهد، اما در نهایت، همه این‌ الگوریتم‌ها برای ارائه بهترین محتوا طراحی شده‌اند. بنابراین تمرکز شما باید همیشه بر ایجاد محتوای مفید، قابل‌اعتماد و مداوم باشد. این استراتژی سئو از همه چیز مهم‌تر است.

برای کشف راز بازاریابی محتوای موفق این مقاله را از دست ندهید:

با این ۱۰ ترفند، بازاریابی محتوای موفق را به برند خود هدیه کنید!

 

  • محتوای خود را بازبینی کنید

اگرچه انتشار مداوم محتوای باکیفیت مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی گوگل است، این نباید به قیمت فراموش کردن محتواهای قدیمی شما تمام شود. مقالات همیشه سبز خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید تا ارزش سئوی آن‌ها حفظ شود و رشد مداوم ترافیک را در طول زمان داشته باشید.

  • پیگیری و اندازه‌گیری را فراموش نکنید

به طور منظم گزارش ترافیک و داده‌های سایت خود را ارائه دهید تا بتوانید ببینید کدام موضوعات بیشترین ارتباط را با مخاطبان شما دارند، مشکلات را تشخیص دهید و اهداف رشد ترافیک را تعیین کنید.

 

در این مقاله تلاش کردیم شما را با مفهوم بهینه سازی موتور جستجو، مزایا و ابزارهای سئو و فاکتورهای رتبه‌ بندی گوگل آشنا کنیم. اما بهتر است به یاد داشته باشید که سئو یک مقصد نیست، بلکه یک سفر است. چشم‌انداز دیجیتال دائما در حال تغییر است و آن‌چه امروز جواب می‌دهد، ممکن است فردا جوابگو نباشد. انعطاف‌پذیر بودن، کنجکاو بودن و متعهد بودن به خلق ارزش برای مخاطبان، کلید موفقیت شما در بهینه سازی موتورهای جستجو خواهد بود. 

 

در پایان لازم است بار دیگر تاکید کنیم که تولید محتوای باکیفیت نتایجی شگفت‌انگیز در سئو وب‌سایت شما خواهد داشت. پس اگر فرصت کافی برای این کار ندارید می‌توانید تولید محتوای خو را به یک آژانس تبلیغاتی معتبر برونسپاری کنید. آژانس تبلیغاتی بلوباکس با تجربیات موفق خود در این زمینه مانند تولید محتوا فاز صفر اینستاگرام سیبانک و تولید محتوای آموزشی برای حساب وکالتی در بانک سینا به‌ خوبی می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند. برای آشنایی بیشتر با خدمات آژانس تبلیغاتی بلوباکس کافیست به وب‎سایت ما سر بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@bbdagency.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع

What Is SEO? A Search Engine Optimization Guide

مقالات مرتبط
FOLLOW US

بهینه سازی موتور جستجو؛ فرمول سری صعود به صدر نتایج گوگل!