آیا تبلیغات درون بازی، آینده بازاریابی را تغییر می‌دهند؟!

آیا تبلیغات درون بازی، آینده بازاریابی را تغییر می‌دهند؟!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مرز بین سرگرمی و تجارت در هیچ کجا به اندازه دنیای تبلیغات درون بازی مبهم نبوده است و با کمرنگ‌تر شدن مرز بین دنیای واقعی و مجازی، برندها در حال بررسی راه‌های جدید برای تعامل با مصرف‌کنندگان در محیط‌های بازی هستند. این نوع تبلیغات فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای کسب‌وکارها به همراه دارند. در حالی که این روش یک راه بسیار هدفمند و درگیر کننده برای جذب مصرف‌کنندگان است، با این وجود سوالاتی در مورد اثربخشی چنین استراتژی‌های در بازاریابی مطرح است. 

 

پس با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله از تبلیغات درون بازی و استراتژی‌ها و مزایای آن صحبت کنیم. 

 

تبلیغات درون بازی در بازی‌ های موبایل چیست؟

تبلیغات درون بازی یک استراتژی کسب درآمد برای توسعه‌دهندگان بازی است که از طریق آن می‌توانند با فروش فضای تبلیغاتی در بازی‌های خود، درآمد کسب کنند. درحالی‌که تبلیغات درون بازی در قالب‌های مختلفی ارائه می‌شوند، هدف همه آن‌ها یک چیز است: جلب توجه به تبلیغات بدون ایجاد مزاحمت در روند تجربه بازی بازیکن.

تبلیغات درون بازی که یک انتخاب منطقی و محبوب برای کمپین‌ های تبلیغاتی موفق محسوب می‌شوند، می‌تواند تا ۱۲٪ به افزایش قصد خرید افراد کمک کنند. 

 

تبلیغات درون بازی چطور کار می‌ کنند؟

این تکنیک بازاریابی و کسب درآمد به این صورت عمل می‌کند که تبلیغ‌کنندگان یک فضای تبلیغاتی را در بازی یک توسعه‌دهنده، خریداری می‌کنند. این تبلیغ‌ها می‌توانند مستقیما در بازی ادغام شوند یا در قالب بنر تبلیغاتی سنتی مشاهده شوند.

این روش یک استراتژی برد-برد برای توسعه‌دهندگان و تبلیغ‌کنندگان به حساب می‌آید زیرا توسعه‌دهندگان برنامه به‌لطف درآمد حاصل از تبلیغات در برنامه‌های بازی خود، می‌توانند در کنار ارائه یک تجربه کاربری رایگان، محتوایی را که دوست دارند تولید نمایند. از طرف دیگر این روش، راهی بسیار موثر برای تبلیغ‌کنندگان است که به کمک آن می‌توانند مشتریان جدیدی برای محصولات، خدمات یا برنامه‌های دیگر خود به دست آورند.

 

تبلیغات درون بازی موبایل چه مزایایی دارند؟

مزایای تبلیغات موبایل در بازی‌ها فراوان است. علاوه‌بر درآمدزایی و خریدهای درون برنامه‌ای، توسعه‌دهندگان برنامه می‌توانند با ارائه پاداش برای تماشای ویدیوها یا ارائه محتوای مرتبط با تبلیغات درون بازی، تجربه کاربران را برای افزایش تعامل غنی‌تر کنند.

یکی از دلایلی که تبلیغ‌کنندگان بازی‌های موبایل را می‌پسندند این است که در این تبلیغات محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده نمی‌شود و این موضوع به امنیت برند آن‌ها کمک می‌کند زیرا به این ترتیب، برندها می‌توانند مطمئن باشند که تبلیغات آن‌ها فقط در محیط‌های بازی مناسب و مرتبط ظاهر می‌شود و این کار به آن‌ها کنترل بیشتری می‌دهد. علاوه‌بر این، از آنجایی که تبلیغات درون بازی به تعامل کاربر متکی هستند، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند به‌طور دقیق معیارهای کلیدی مانند تعامل، دسترسی و نرخ تکمیل را پیگیری کنند.

در این جدول می‌توانید مزایای تبلیغات درون بازی را برای تبلیغ‌کنندگان و توسعه‌دهندگان بازی ببینید:

 

مزایا برای تبلیغ‌کنندگان مزایا برای توسعه‌دهندگان بازی
کمک به دیده شدن برند ایجاد درآمد
سهولت محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (RoI) افزایش خریدهای درون‌برنامه‌ای
کمک به امنیت برند بهبود تجربه کاربر
افزایش نرخ درگیر شدن مشتریان با برند افزایش نرخ درگیر شدن و نرخ حفظ مشتریان

از مزایای تبلیغات درون بازی می توان به بهبود دیده شدن برند و افزایش نرخ درگیر شدن مشتریان اشاره کرد.

انواع تبلیغات درون بازی به چه شکل است؟

 

تبلیغات درون بازی در ۲ دسته اصلی قرار می‌گیرند: ایستا و پویا. در ادامه به توضیح هر کدام از این دو می‌پردازیم.

 

۱- تبلیغات درون بازی ایستا

تبلیغات استاتیک در طول مرحله توسعه برنامه بازی تعبیه می‌شوند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، در این شیوه، تبلیغات قابل‌تغییر نیستند. درست مانند قرار دادن محصول در یک فیلم یا موزیک ویدیو، تبلیغات ایستا اغلب در بازی‌ها روی بیلبوردهای تبلیغاتی یا تابلوها ظاهر می‌شوند. با توجه به اینکه این تبلیغات قابلیت تغییر ندارند، به اندازه تبلیغات پویا، که در قسمت بعدی به آن می‌پردازیم، محبوب نیستند.

با این حال، محبوبیت تبلیغات درون بازی ایستا با ظهور تکرارهای جدید که امکان سفارشی‌سازی بیشتری را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کنند، در حال افزایش است. در واقع، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۸، تبلیغات درون بازی استاتیک درآمدی معادل ۶،۳۶۵ میلیون دلار تولید کنند.

 

۲- تبلیغات درون بازی پویا

برخلاف تبلیغات ایستا، تبلیغات درون بازی پویا، بنرهایی هستند که در یک بازی نمایش داده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به‌روزرسانی کرد. این تبلیغات به تبلیغ‌کنندگان انعطاف‌پذیری زیادی می‌دهند و به‌راحتی قابلیت مقیاس‌بندی دارند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای هدف‌گیری جغرافیایی کاربران انتخاب‌شده استفاده کرد.

یکی دیگر از دلایلی که تبلیغات درون بازی پویا را به  انتخاب محبوب تبلیغ‌کنندگان تبدیل کرده است، تنوع فرمت‌های تبلیغاتی در این روش است. در ادامه ۶ نوع از رایج‌ترین فرمت‌های تبلیغات درون بازی پویا را معرفی خواهیم کرد.

  • تبلیغات بین‌ صفحه‌ ای (Interstitial Ads)

تبلیغات بین‌صفحه‌ای تبلیغات تعاملی غنی هستند که تمام صفحه بازی را پوشش می‌دهند. این تبلیغات از وقفه‌های طبیعی در تجربه بازی کاربر، مانند وقفه بین سطوح مختلف، بهره می‌برند. از آنجایی که این تبلیغات وقفه‌ای در تجربه کاربر ایجاد نمی‌کنند، به‌طور کلی تعداد نمایش‌ها و نرخ تبدیل‌های بالایی را در پی دارند. خلاقیت و زمان‌بندی یک تبلیغ بین‌صفحه‌ای نقش مهمی در موفقیت آن ایفا می‌کند. 

  • بنرهای همسان (Native Banners)

بنرهای همسان شبیه به بنرهای تبلیغاتی موجود در وب هستند، زیرا برای یک تجربه تبلیغاتی نامحسوس و طبیعی، با پس‌زمینه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند ادغام می‌شوند. بنابراین برخلاف بنرهای نمایش، بنرهای همسان بخشی از محتوای اصلی به نظر می‌رسند.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، هزینه تبلیغات همسان در سراسر جهان به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد. علت افزایش هزینه تبلیغات برای این نوع تبلیغ را می‌توان به نوآوری‌های فنی مستمر، مانند تبلیغات همسان درون فید، که کاملا با محتوا ادغام شده‌اند، نسبت داد.

  • تبلیغات محتوا محور (Contextual ads)

تبلیغات محتوا محور بر اساس وضعیتی که کاربر در زمان ارائه تبلیغ دارد به آن‌ها ارائه می‌شود. تبلیغ‌کنندگان موضوعات و کلمات کلیدی تعیین‌شده را با تیم رسانه دیجیتال خود به اشتراک می‌گذارند و سپس تیم رسانه از الگوریتم‌ها برای مطابقت تبلیغ با محتوای مرتبط، کلمات کلیدی، موضوعات و تصاویر استفاده می‌کند.

تبلیغات محتوا محور به لطف آخرین مقررات حریم خصوصی که نوع اطلاعاتی را که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند جمع‌آوری کنند تغییر داده‌اند، در حال افزایش محبوبیت هستند. 

  • تبلیغات ویدیویی پاداش‌دار (Rewarded video ads)

همان‌طور که از نام آن پیداست، این شکل از تبلیغات در صورتی که کاربران یک تبلیغ تمام صفحه را تماشا کنند، به آن‌ها پاداش می‌دهد. پس از اینکه کاربران یک تبلیغ ویدیویی ۱۵ تا ۳۰ ثانیه‌ای را تماشا می‌کنند، به آن‌ها ارز درون بازی، جان‌های اضافی، سطوح بیشتر و غیره اعطا می‌شود. معمولا کاربران، تبلیغات ویدیویی پاداش‌دار را به خریدهای درون برنامه‌ای ترجیح می‌دهند و ۶۲٪ از توسعه‌دهندگان گزارش کرده‌اند که پس از معرفی تبلیغات ویدیویی پاداش‌دار، نرخ حفظ کاربران آن‌ها افزایش داشته است. 

  • تبلیغات قابل بازی (Playable ads)

تبلیغات قابل بازی، نوعی تبلیغات ویدیویی تعاملی هستند. در این فرم، کاربران می‌توانند قبل از تصمیم‌گیری برای دانلود، یک پیش‌نمایش کوتاه از برنامه بازی را بازی کنند. این نسخه کوتاه شده ویژگی‌های اساسی برنامه را ارائه می‌دهد تا کاربران بتوانند «قبل از خرید امتحان کنند».  تبلیغات قابل بازی با اجازه دادن به مخاطبان بازی برای دیدن نحوه عملکرد برنامه، می‌توانند نرخ حذف نصب را کاهش و نرخ حفظ کاربران را افزایش دهند.

  • بازی تبلیغاتی (Advergaming)

از نظر فنی، بازی تبلیغاتی صرفا یک تبلیغ درون بازی پویا نیست، بلکه یک بازی کامل است که به‌طور خاص برای تبلیغ یک شرکت یا محصول ساخته شده است. در بازی تبلیغاتی، تبلیغات در سراسر بازی تعبیه شده‌اند و همه به برند منفردی که بازی را ساخته است اشاره می‌کنند. به‌عنوان مثال، این فرم از تبلیغات می‌تواند یک بازی مسابقه‌ای باشد که در آن کاربران با آخرین مدل یک شرکت خودروسازی مسابقه می‌دهند.

 

چطور باید یک استراتژی تبلیغات درون بازی را طراحی کرد؟

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۸، صنعت جهانی تبلیغات درون بازی به درآمد ۱۳،۹۹۰ میلیون دلار برسد. اما لازم است توسعه‌دهندگان بازی و بازاریابان برنامه پیش از اجرای تبلیغات درون بازی از یک استراتژی مشخص به شرح زیر پیروی کنند:

 

۱- مخاطبان بازی خود را بشناسید

طبق آماری که موسسه Statista منتشر کرده، تا سال  ۲۰۲۵ از هر ده نفر پنج نفر گیمر موبایل خواهند بود. بنابراین بازی کردن دیگر یک بازار کوچک نیست. به‌عنوان مثال، آیا می‌دانستید که ۵۵٪ زنان در آمریکا با ۴۵٪ مردان در بازی‌های موبایل رقابت می‌کنند؟ همان‌طور که اغلب گفته می‌شود، مردان بخش عمده گیمرهای موبایل را تشکیل نمی‌دهند.

علاوه‌بر این، بازی‌های موبایل فقط محدود به جوانان نیست، زیرا ۶۰٪ از نسل X و ۴۲٪ از نسل بومر بازی‌های موبایلی انجام می‌دهند. با توجه به این آمار، وقت بگذارید تا مخاطبان بازی خود را درک کنید و تبلیغات درون بازی خود را متناسب با علایق و نیازهای آن‌ها ایجاد کنید.

 

۲- به قرار دادن تبلیغ توجه کنید

مطمئنا شما نمی‌خواهید که تبلیغات‌تان کاربران را ناامید کند. اینکه تبلیغ شما کجا و چه زمانی ظاهر شود می‌تواند تجربه کاربری خوب یا بدی را رقم بزند. قانون طلایی در قرار دادن تبلیغ این است: هرگز تجربه کاربر را قطع نکنید. این ۳ فرصت را برای نمایش تبلیغات غنیمت بشمارید: قبل از بازی، در طول یک مکث طبیعی در بازی یا پس از بازی.

 

۳- اندازه‌گیری و بهینه‌سازی کنید

با وجود رقابت شدید در محیط بازی‌های برنامه موبایل، نظارت بر کمپین‌های تبلیغات درون بازی امری ضروری است. یک شریک اندازه‌گیری موبایل (MMP) به بازاریابان برنامه و ناشران بازی کمک می‌کند تا عملکرد کمپین‌های خود را در چندین کانال تبلیغاتی پیگیری کنند.

اکثر MMPها به مشتریان خود اجازه می‌دهند مخاطبان سفارشی را برای هدف‌گیری مجدد، ردیابی گروه‌ها و استفاده از لینک‌های عمیق بخش‌بندی کنند. داده‌های دقیق به دست آمده از MMPها به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا داده‌های نرخ تبدیل را درک کنند تا بدانند چگونه بهترین بهینه‌سازی را برای حداکثر بازگشت سرمایه تبلیغات انجام دهند.

 

در پایان لازم است اشاره کنیم که تبلیغات درون بازی فرصتی استثنایی برای تعامل با مخاطبان و ارتقاء برند شما محسوب می‌شوند. با انتخاب فرمت‌های تبلیغاتی مناسب، توجه به قرارگیری تبلیغات و اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل دقیق نتایج، می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه کمپین های دیجیتال مارکتینگ خود را افزایش بدهید و به دیده شدن هر چه بیشتر برند خود کمک کنید. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با منابعی که در اختیار دارند می‌توانند شما را در این مسیر یاری کنند. 

اگر شما نیز قصد دارید این استراتژی را در طراحی کمپین‌ تبلیغاتی خود بگنجانید، می‌توانید با خیال راحت روی کمک آژانس تبلیغاتی بلوباکس حساب کنید. تیم حرفه‌ای ما در آژانس بلوباکس با تولید چندین گیمیفیکیشن موفق برای برندهای مختلف از جمله گیمیفیکیشن نوروز همراه اول و گیمیفیکیشن یلدا همراه اول مهارت و خلاقیت خود را به‌خوبی در دنیای بازی‌ها به نمایش گذاشته است. برای آشنایی با سایر خدمات آژانس تبلیغاتی بلوباکس کافیست به وب‎سایت ما سر بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@bbdagency.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع

https://www.adjust.com/

مقالات مرتبط
FOLLOW US

آیا تبلیغات درون بازی، آینده بازاریابی را تغییر می‌دهند؟!