۹ مورد از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ برای تضمین رشد کسب‌وکار!

9 مورد از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ را بشناسید!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تصور کنید کسب‌وکارتان یک کشتی بزرگ است و شما کاپیتان آن هستید. برای اینکه این کشتی به مقصد برسد، به یک نقشه راه دقیق نیاز دارید. این نقشه راه همان استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. با کمک استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، شما می‌توانید کشتی خود را در دریای بیکران دیجیتال هدایت کنید و به مقصد مورد نظرتان برسید.

در این مقاله، استراتژی‌ های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ را با هم بررسی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه با استفاده از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ، این نقشه راه را طراحی و اجرا کنید.

 

منظور از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ، به زبان ساده، یک نقشه راه جامع برای حضور آنلاین کسب‌وکار شماست. این استراتژی مشخص می‌کند که چگونه می‌خواهید از طریق کانال‌های مختلف آنلاین، مانند وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و … به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. از همین رو شما می‌توانید با شناخت استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، نقشه راهی مطمئن‌تر و ایمن‌تر داشته باشید تا به موفقیت خود را تضمینی کنید.

 

تفاوت استراتژی دیجیتال مارکتینگ با تاکتیک‌ها و کمپین‌ها

  • استراتژی بازاریابی دیجیتال

استراتژی بازاریابی دیجیتال یک برنامه بلندمدت و کلی است که اهداف کلی کسب‌وکار شما را در فضای آنلاین مشخص می‌کند. مثلاً، ممکن است هدف شما افزایش فروش محصولات جدید، افزایش شناخت برند یا جذب مشتریان وفادار باشد.

  • تاکتیک‌های بازاریابی

تاکتیک‌های بازاریابی اقدامات مشخص و عملی هستند که برای اجرای استراتژی به کار می‌روند. مثلاً، نوشتن یک وبلاگ، ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی، یا راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی.

  • کمپین بازاریابی

کمپین بازاریابی یک فعالیت کوتاه‌مدت با هدف مشخص است که بخشی از استراتژی کلی بازاریابی شما محسوب می‌شود. مثلاً، یک کمپین تبلیغاتی برای معرفی محصول جدید در فصل فروش.

به عنوان مثال:

فرض کنید یک فروشگاه آنلاین لباس دارید. استراتژی بازاریابی دیجیتال شما ممکن است این باشد که با استفاده از سئو و تبلیغات گوگل، ترافیک وبسایت را افزایش دهید و با تولید محتوای جذاب و تعامل با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی، وفاداری آن‌ها را جلب کنید. یکی از تاکتیک‌های شما می‌تواند تولید یک ویدیوی معرفی محصولات جدید باشد و کمپین شما می‌تواند یک تخفیف ویژه برای مدت محدود باشد.

 

چرا استفاده از استراتژی ‌های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ مهم هستند؟

دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت ایجاد و اجرای استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ را نشان می‌دهند. برخی از مهم‌ترین دلایل عبارتند از:

  • تعیین اهداف عملیاتی برای تیم: یک استراتژی مشخص به تیم شما اهداف روشنی می‌دهد تا بر اساس آن کار کنند.
  • توزیع بهتر بودجه بازاریابی: با داشتن یک استراتژی، می‌توانید بودجه بازاریابی خود را به صورت موثرتر تخصیص دهید.
  • تمرکز بر فعالیت‌های مهم: استراتژی به شما کمک می‌کند تا بر روی فعالیت‌های مهم و موثر تمرکز کنید و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنید.
  • شناسایی و هدف‌گیری مخاطب مناسب: با استفاده از استراتژی، می‌توانید مخاطبان هدف خود را به دقت شناسایی کرده و تلاش‌های بازاریابی خود را بر روی آن‌ها متمرکز کنید.

به طور خلاصه، استراتژی‌ های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ ابزاری ضروری برای موفقیت در دنیای آنلاین هستند و به شما کمک می‌کنند تا به بهترین نحو به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید.

 

۹ مورد از استراتژی ‌های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ

حالا که با مفهوم استراتژی دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، بیایید به بررسی انواع مختلف آن بپردازیم.

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  2. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  3. بازاریابی محتوا
  4. بازاریابی ایمیلی
  5. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  6. بهینه‌سازی جستجوی صوتی
  7. بازاریابی ویدیویی
  8. بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM)
  9. طراحی وبسایت

 

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

سئو یکی از اساسی‌ترین استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ و فرآیندی است که طی آن وبسایت شما به گونه‌ای بهینه می‌شود که در نتایج جستجوی موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با کسب‌وکارتان در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرد. هرچه برای کلمات کلیدی بیشتری رتبه بالاتری داشته باشید، تعداد بیشتری از افراد وبسایت و کسب‌وکار شما را خواهند دید و نسبت به آن شناخت پیدا خواهند کرد.

با انجام سئو که یکی از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است، می‌توانید به رتبه های بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل برسید.

 

سئو شامل استراتژی‌هایی مانند موارد زیر است:

  • سئوی محلی (Local SEO): تمرکز بر افزایش دیده شدن کسب‌وکار شما در جستجوهای محلی با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی و ثبت پروفایل کسب‌وکار در گوگل مپ.
  • سئوی فنی (Technical SEO): بهینه‌سازی ساختار فنی وبسایت برای بهبود عملکرد آن در موتورهای جستجو.
  • سئوی تجارت الکترونیک (Ecommerce SEO): بهینه‌سازی وبسایت برای افزایش دیده‌شدن در جستجوهای مرتبط با خرید محصولات.
  • سئوی سازمانی (Enterprise SEO): بهینه‌سازی وبسایت برای کسب‌وکارهای بزرگ با تمرکز بر کلمات کلیدی رقابتی.

هدف نهایی سئو، یکی از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک وبسایت از طریق جذب مخاطبان هدف است؛ یعنی افرادی که به دنبال محصولات یا خدماتی هستند که شما ارائه می‌دهید.

اما چرا سئو اهمیت دارد؟

سئو یکی از اجزای ضروری استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است. چراکه تقریباً همه افراد جستجوی خود را برای محصولات و خدمات جدید از طریق موتورهای جستجو آغاز می‌کنند. به عنوان مثال، بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین خرید کنند و برای این کار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. درنتیجه با استفاده از سئو می‌توانید این افراد را به مشتریان بالقوه خود تبدیل کنید.

 

  1. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات PPC نوعی تبلیغات پولی و یکی دیگر از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است که بر اساس سیستم مزایده عمل می‌کند. در این روش، شما روی کلمات کلیدی مورد نظر خود پیشنهاد می‌دهید تا تبلیغات شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. هر زمان که کاربری کلمه کلیدی شما را جستجو می‌کند، تبلیغ شما ممکن است در بالای نتایج جستجو، قبل از نتایج ارگانیک نمایش داده شود. در این مدل تبلیغاتی، شما تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند.

به عبارت دیگر، شما برای نمایش تبلیغ هزینه نمی‌کنید، بلکه تنها در صورتی پرداخت می‌کنید که تبلیغ شما نتیجه‌بخش باشد. هدف اصلی تبلیغات PPC، جذب افرادی است که قصد خرید محصول یا خدمات شما را دارند. این افراد با کلیک بر روی تبلیغ شما به صفحه فرود یا لندینگ هدایت می‌شوند و با یک فراخوان به عمل (CTA) تشویق می‌شوند تا اقدام مورد نظر شما را انجام دهند، مثل خرید محصول یا ثبت‌نام در خبرنامه.

در استراتژی ppc که دومین مورد از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است، شما با پرداخت هزینه در ازای کلیک، به صدر جدول جستجو می‌روید.

 

انواع مختلف تبلیغات PPC، از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، عبارتند از:

  • تبلیغات جستجو (Search ads)
  • تبلیغات نمایشی (Display ads)
  • تبلیغات بازاریابی مجدد (Remarketing ads)
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی (Social media ads)
  • تبلیغات ویدیویی (Video ads)
  • تبلیغات خریداری (Shopping ads)

اما چرا از تبلیغات PPC استفاده کنیم؟

تبلیغات PPC یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های تبلیغات پولی و استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است. برای بسیاری از کسب‌وکارها، به خصوص کسب‌وکارهایی که تازه شروع به کار کرده‌اند یا به دنبال رشد سریع هستند، تبلیغات PPC می‌تواند بسیار مفید باشد. این روش باعث می‌شود که وبسایت شما در بالای نتایج جستجو قرار گیرد و در صورتی که رتبه ارگانیک وبسایت شما پایین است، می‌تواند بسیار موثر باشد.

برای آشنایی بیشتر با تبلیغات پولی این مطلب را هم بخوانید:

تبلیغات در گوگل چیست؟ همه‌چیز در مورد گوگل ادز

 

  1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است که بر ایجاد و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با نیازهای مخاطب هدف تمرکز دارد. این محتوا می‌تواند شامل ویدیو، پست‌های وبلاگ، اینفوگرافیک و موارد دیگر باشد و با پاسخگویی به سوالات مخاطبان، ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

برای مثال، اگر کسب‌وکاری در زمینه فروش لوازم اسکی و اسنوبرد دارید، می‌توانید مقاله‌هایی درباره تجهیزات مورد نیاز مبتدیان، نحوه نگهداری از اسنوبرد و لوازم جانبی برای بهبود عملکرد اسکی بنویسید.

هدف اصلی بازاریابی محتوا، ارائه اطلاعات مفید به مخاطبان هدف، افزایش ترافیک وبسایت و در نهایت تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. علاوه‌بر این، بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو نیز یکی از جنبه‌های مهم این مورد از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است.

اما چرا از بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

بازاریابی محتوا با توانایی جذب مخاطبان در تمام مراحل قیف فروش، یک استراتژی هوشمندانه محسوب می‌شود. بر خلاف تبلیغات پولی، در بازاریابی محتوا نیازی به پرداخت هزینه برای جذب مخاطب نیست و کیفیت محتوای شما عامل اصلی جذب مخاطبان خواهد بود.

 

  1. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است که شامل پرورش مخاطبان بالقوه، ایجاد وفاداری به برند و تبلیغ محصولات یا خدمات از طریق ایمیل می‌شود.

بازاریابی ایمیلی هم برای حفظ مشتریان فعلی و هم جذب مشتریان جدید کاربرد دارد. این روش یک ابزار عالی برای افزایش آگاهی از برند، حفظ حضور برند در ذهن مخاطبان و تشویق خریدهای مکرر است. هدف این است که حتی اگر مشتریان در حال حاضر نیازی به محصولات یا خدمات شما ندارند، برند شما را به خاطر بسپارند و در زمان نیاز، شما را انتخاب کنند.

هدف اصلی بازاریابی ایمیلی، حفظ ارتباط با مشتریان بالقوه و ارائه اطلاعات مفید و شخصی‌سازی شده به مشتریان فعلی، مانند اخبار مرتبط با صنعت یا کوپن‌های تخفیف، برای حفظ رضایت مشتری است.

برای آشنایی با ابزارهای بازاریابی دیجیتال این مطلب را بخوانید:

10 مورد از برترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ 2024، برای تمایز از رقبا!

 

با بازاریابی ایمیلی، یکی از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به مشتریان خود برندتان را یادآوری کنید.

 

چرا از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟

بازاریابی ایمیلی مزایای بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که بیش از ۸۰ درصد کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند، از صنایع تولیدی گرفته تا خرده فروشی و فناوری. یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی ایمیلی، بازگشت سرمایه (ROI) بالای آن است. به طور متوسط، هر دلار سرمایه‌گذاری در بازاریابی ایمیلی می‌تواند ۳۶ دلار بازگشت داشته باشد.

 

  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

پنجمین مورد از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بر افزایش آگاهی از برند و تبدیل مخاطبان به مشتری تمرکز دارد. یک کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شامل یک یا چند پلتفرم اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست و لینکدین باشد. (پ.ن: علاوه بر انتشار پست‌های ارگانیک در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید از تبلیغات پولی نیز استفاده کنید.)

چرا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه کمتر از ۳۰ درصد شرکت‌ها از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی استفاده می‌کنند، فرصت بسیار خوبی برای کسب‌وکارها وجود دارد که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، تقریباً ۳.۵ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که این پلتفرم‌ها را به یک کانال ایده‌آل برای دسترسی به مخاطبان هدف تبدیل می‌کند.

 

  1. بهینه‌سازی جستجوی صوتی

بهینه‌سازی جستجوی صوتی به معنای بهینه کردن محتوا و ساختار وبسایت برای افزایش دیده‌شدن در نتایج جستجوی صوتی است. هدف اصلی این مورد از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ این است که محتوا در پاسخ‌های کوتاه (featured snippet) یا رتبه صفر موتورهای جستجو نمایش داده شود.

دستیارهای صوتی مانند سیری و الکسا از پاسخ‌های کوتاه برای پاسخگویی به سوالات کاربران استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر کاربری بپرسد “چگونه ظرفشویی بدبو را تمیز کنم؟”، الکسا یا سیری از پاسخ کوتاه موجود در نتایج جستجو استفاده خواهد کرد.

از آنجایی که نحوه جستجو با صدا با جستجوی متنی متفاوت است، بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی بسیار مهم است. این موضوع برای کسب‌وکارهای محلی اهمیت بیشتری دارد، زیرا بسیاری از افراد از جستجوی صوتی برای پیدا کردن رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها یا فروشگاه‌های نزدیک خود استفاده می‌کنند.

چرا از بهینه‌سازی جستجوی صوتی استفاده کنیم؟

با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند و بلندگوهای هوشمند، جستجوی صوتی به یکی از محبوب‌ترین روش‌های جستجو تبدیل شده است. به همین دلیل، بهینه‌سازی برای جستجوی صوتی یکی از استراتژی ‌های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است.

 

  1. بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی به استفاده از محتواهای ویدیویی برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات اشاره دارد. ویدیوها می‌توانند در استراتژی‌های بازاریابی مختلف و در قالب‌های متنوع استفاده شوند تا به مخاطبان دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را درگیر کنند.

با استفاده از بازاریابی ویدیویی، کسب‌وکار شما می‌تواند گستره مخاطبان خود را افزایش دهد، درآمد کسب کند و رشد کند. همانند بازاریابی محتوا، تمرکز اصلی در بازاریابی ویدیویی باید بر ایجاد محتوای اطلاعاتی برای مخاطبان هدف باشد.

انواع مختلف ویدیوهای بازاریابی عبارتند از:

  • ویدیوهای آموزشی
  • ویدیوهای معرفی محصولات یا خدمات جدید
  • ویدیوهای پشت صحنه
  • ویدیوهای رویدادها و…

صرف نظر از نوع ویدیویی که تولید می‌کنید، هدف نهایی افزایش آگاهی از برند در میان مخاطبان هدف است. مانند سایر استراتژی‌ های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و بازاریابی محتوا، این آگاهی از برند می‌تواند منجر به تبدیل‌های ارزشمند شود.

چرا از بازاریابی ویدیویی استفاده کنیم؟

با توانایی بهبود نرخ تبدیل، بازاریابی ویدیویی به یک استراتژی ضروری در بازاریابی آنلاین تبدیل شده است. گفتنی است که این استراتژی می‌تواند به بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا نیز کمک کند.

مطالعه این مطالب هم خالی از لطف نیست:

ساخت تیزر آنلاین معایب و مزایا و معرفی سایت

تیزر تبلیغاتی چیست؟ بهترین نمونه های انواع تیزر تبلیغاتی

 

  1. بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM)

بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM) یکی از استراتژی‌ های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ برای هدف‌گیری شرکت‌هایی است که پتانسیل مشتری شدن بالایی دارند. این استراتژی در حوزه کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) استفاده می‌شود و شامل تبلیغ کسب‌وکار شما برای حساب‌های با ارزش بالا با هدف تبدیل آن‌ها به مشتری است.

در این روش، تیم‌های فروش و بازاریابی به صورت مشترک روی حساب‌های خاص تمرکز می‌کنند و از مواد بازاریابی شخصی‌سازی شده برای جذب آن‌ها استفاده می‌کنند.

چرا از ABM استفاده کنیم؟

ABM برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کسب‌وکار بسیار مفید است. از آنجایی که هدف شما حساب‌های با پتانسیل بالای تبدیل است، شانس بیشتری برای کسب بازدهی بالا از مشتریان خود دارید. همچنین، ABM به هماهنگی بهتر تیم‌های فروش و بازاریابی کمک می‌کند و در نتیجه، شانس موفقیت در جذب مشتریان ارزشمند افزایش می‌یابد.

 

  1. طراحی وب

اگرچه ممکن است طراحی وب به عنوان یک استراتژی مستقل دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته نشود، اما به دلیل اهمیت بسیار زیاد آن در موفقیت کلی استراتژی‌ های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، ارزش ذکر آن در این لیست وجود دارد.

طراحی وب فرآیند ایجاد ساختار، چیدمان، عملکرد و محتوای صفحات وبسایت شماست. طراحی وب شامل عناصر فنی مانند سرعت بارگذاری صفحه و سازگاری با موبایل و همچنین جنبه‌های بصری مانند ترکیب رنگ و استفاده از فضای خالی است.

طراحی وب به عنوان فضایی که اولین مواجهه مخاطب با برند شماست، از اهمیت بالایی برخوردار است. در نهایت، وبسایت مرکز تمام فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شماست، بنابراین ضروری است که کاربران هنگام بازدید از آن واکنش مثبتی داشته باشند. هدف از بهینه‌سازی عناصر مختلف سایت، ایجاد تجربه کاربری مثبت است.

چرا طراحی وب اهمیت دارد؟

سئو، تبلیغات PPC، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سایر استراتژی ‌های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ همه با هدف هدایت کاربران به وبسایت شما هستند. بنابراین، اگر در طراحی وبسایت خود سرمایه‌گذاری نکنید، تمام این تلاش‌ها بی‌نتیجه خواهد بود. با بهینه‌سازی وبسایت، می‌توانید کاربران را ترغیب کنید تا زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند و آن‌ها را به سمت اقدام مورد نظر خود هدایت کنید.

 

با توجه به تنوع و پیچیدگی استراتژی ‌های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، اجرای موفق آن‌ها نیازمند تخصص و تجربه است. تیم متخصص آژانس تبلیغاتی بلوباکس با سال‌ها تجربه در زمینه دیجیتال مارکتینگ، آماده است تا با ارائه خدمات جامع و سفارشی، به شما در دستیابی به اهداف کسب‌وکارتان کمک کند.

آژانس بلوباکس به صورت ۳۶۰ درجه و در همه زمینه‌های تبلیغات شامل طراحی و اجرای گیمیفیکیشن، طراحی کی‌ویژوال، ساخت تیزر تبلیغاتی و… فعالیت می‌کند. از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید، چراکه از مشاوره و برنامه‌ریزی تا اجرا و تحلیل نتایج، ما در کنار شما هستیم.

 

منبع

https://www.webfx.com//

مقالات مرتبط
FOLLOW US

9 مورد از استراتژی های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ را بشناسید!