بررسی انواع محتوا در فرآیند دیجیتال مارکتینگ برندها

راز ماندگاری در ذهن مخاطب با شناخت انواع محتوا در بازاریابی محتوا!

SCROLL

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آیا شما هم موقع گشت‌زنی در شبکه‌های اجتماعی حس کرده‌اید که در حال غرق شدن در دریایی از انواع محتوا هستید؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت است بهتر است بدانید که تنها نیستید!

طبق آماری که موسسه Wi-Fi Talents منتشر کرده میانگین زمانی که افراد به‌طور روزانه در شبکه‎‌های اجتماعی حضور دارند در حدود ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه است! پس خیلی دور از ذهن نیست اگر بگوییم که در این زمان نسبتا طولانی افراد با هزاران یا حتی میلیون‌ها محتوای مختلف مواجه می‌شوند. قطعا این موضوع می‌تواند چالش بزرگی برای دیجیتال مارکترها و صاحبان کسب‌وکارهایی که دغدغه هرچه بیشتر دیده شدن برندشان را دارند محسوب شود و آن‌ها را با این سوال چالش‌برانگیز مواجه کند که چطور می‌شود در ذهن مخاطب ماندگار شد؟

در این مقاله می‌خواهیم با معرفی انواع محتوا در بازاریابی محتوا به شما در رسیدن به پاسخ این سوال کمک کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

آشنایی با انواع محتوا در بازاریابی محتوا

آیا تیم دیجیتال مارکتینگ شما هم زمانی که نوبت به تولید محتوا می‌رسد تنها خود را به استفاده از یک یا دو نوع محتوا محدود می‌کند؟ قطعا تمرکز روی یک حوزه می‌تواند مسیر افزایش کیفیت محتوا را هموار کند؛ با این وجود، تنوع در تولید محتوا نیز مزایا و ارزش‌های مخصوص به خود را به همراه دارد. اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیایید این است که انواع محتوا چیست، چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و هر کدام چه مزایایی دارند؟

رایج‌ترین انواع محتوا که در بازاریابی محتوا کاربرد دارند شامل این موارد می‌شوند:

  • پست وبلاگ
  • ایمیل
  • محتوای شبکه‌های اجتماعی
  • راهنما
  • کتاب الکترونیکی
  • محتوای ویدیویی
  • وبینار
  • مطالعات موردی
  • مقالات سفید
  • بیانیه‌های مطبوعاتی

با در نظر گرفتن اینکه بیش از 100 نوع محتوای مختلف از جمله اینفوگرافیک، لندینگ پیج یا صفحات فرود، آموزش‌ها، پادکست‌ها و موارد دیگر وجود دارد، برای موفقیت در بازاریابی محتوا هیچ کمبودی به‌لحاظ انواع محتوا وجود نخواهد داشت.

اما همه این انواع محتوا چه وجه اشتراکی دارند؟ پاسخ این است هر کدام از آن‌ها هدف مشخصی دارند، از ساختار خاصی پیروی می‌کنند و توسط جامعه‌ای که آن‌ها را مصرف می‌کند پذیرفته می‌شوند.

برای مثال، هدف از مطالعات موردی، مستندسازی فرآیند یا رویدادهای پیرامون یک «موردخاص» است که با گذشت زمان توسعه می‌یابد، مانند مطالعاتی که قبل و بعد از پذیرش نرم افزار جدید انجام می‌شوند.

مطالعات موردی یک ساختار مورد انتظار نیز دارند که شامل توصیف مورد، اهداف، اقدامات انجام‌شده برای رسیدن به آن اهداف است و همچنین این مطالعات در جامعه B2B پذیرفته شده هستند.

بنابراین می‌توان گفت که هر محتوا از 3 بخش اصلی ساخته شده که حکم پایه‌های یک صندلی را دارند: هدف، ساختار و پذیرش اجتماعی.

  • هدف از تولید محتوا

انواع مختلف محتوا، اهداف خاصی را محقق می کنند. برای مثال، هدف رسانه‌های خبری اطلاع رسانی، آموزش و سرگرم کردن است و انواع محتوای آن‌ها مانند اخبار، تفسیرها و مستندها، این هدف را به‌خوبی محقق می‌کنند.

 

  • ساختار تولید محتوا

ساختار یک قطعه محتوا دو هدف را دنبال می‌کند: هدف اول این است که به مخاطبان کمک می‌کند تا بدانند بایدچه انتظاری داشته باشند و هدف دیگر این است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از برخی از قسمت‌های محتوا را دوباره و به روش‌های جدیدی استفاده کنند. برای مثال، به یک نمودار آماری از یک مقاله سفید فکر کنید که در یک پست وبلاگ دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • پذیرش اجتماعی

انواع محتوا به ایجاد یک اجتماع کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال مستندهای ویدیویی National Geographic طرفداران وفادار خود را دارند.

مقاله سفید یکی از انواع محتوا در پروسه بازاریابی محتوایی کسب‌وکارها است

چرا انواع محتوا در بازاریابی محتوا اهمیت دارد؟

مزایای گنجاندن انواع محتوا در استراتژی بازاریابی محتوا کم نیست! این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند:

 

  • انواع محتوا و کمک به مقیاس پذیری

تولید محتوا زمانی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود که انواع مختلفی از محتوا را در اختیار داشته باشید و از آن‌ها برای تولید محتوای جدید، ساختارهای قابل استفاده مجدد برای محتوا و فرآیندهای قابل‌تکرار که مقیاس‌پذیری را آسان‌تر می‌کنند، استفاده کنید.

برای مثال، فرض کنید قالبی دارید که برای مطالعات موردی به‌خوبی کار می‌کند و یک گردش کار مرتبط نیز دارید که تیم شما اغلب از آن استفاده می‌کند. به احتمال زیاد قادر خواهید بود با کمک این قالب‌ها، مطالعات موردی و گردش کارهای بیشتری را در زمان کمتری بنویسید و حتی بدون خدشه‌دار کردن کیفیت محتوا، می توانید آن کار را به صورت مقیاس پذیر به آژانس تبلیغاتی برون‌سپاری کنید.

 

  • انواع محتوا و شناخت پرسونای مخاطب هدف

همه افرادی که جزو مخاطبان شما هستند از محتوا به یک شکل استفاده نمی‌کنند. بعضی از مخاطبان محتوای نوشتاری را به محتوای ویدیویی ترجیح می‌دهند و برخی دیگر برعکس.

به‌طور مشابه، همه افراد را نمی توان صرفا از طریق یک کانال دسترسی پیدا کرد. برای مثال، برخی ممکن است فقط کاربران گاه‌به‌گاه شبکه های اجتماعی باشند. بنابراین، اگر فقط روی تولید محتوای شبکه های اجتماعی تمرکز کنید، فرصت‌ ارتباط با این دسته از مخاطبان را از دست خواهید داد.

پس استفاده از انواع مختلف بازاریابی محتوا به شما این امکان را می‌دهد که به بخش بزرگ‌تری از مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید و نیازهای آن‌ها را مورد توجه قرار بدهید. نهایتا این کار  رشد و توسعه کسب‌ و کار شما را در پی خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر این مقاله را از دست ندهید:

تبلیغات فضای مجازی و نقش آن در فروش و موفقیت کسب ‌و ‌کار

 

  • انواع محتوا و کمک به تحقیقات بازار

کاملا بدیهی است که همه انواع محتواهایی که امتحان می‌کنید موفقیت‌آمیز نخواهند بود. علاوه‌بر این، ترجیحات و رفتار مخاطب‌ها نیز می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند. بنابراین، واکنش یا عدم واکنش آن‌ها به محتوای شما می تواند داده های ارزشمندی را برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوا در اختیارتان قرار بدهد.

اکنون بیایید ببینیم که چطور می‌توان از هریک از انواع محتوا برای افزایش آگاهی از برند، هدایت ترافیک به وب سایت، ایجاد لید (مشتری راغب) یا دستیابی به اهداف دیگر استفاده کرد.

 

چطور از انواع محتوا در بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟

  • پست‌های وبلاگ

پست‌های وبلاگ یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا هستند. انتشار مداوم پست‌های وبلاگ باکیفیت می‌تواند ترافیک قابل‌توجهی را به وب‌سایت شما جذب کند، شما را به‌عنوان یک مرجع معرفی کند و تعداد بازدیدکنندگان سایت را در طول زمان افزایش بدهد.

به خصوص اگر یک استراتژی سئوی قوی داشته باشید که موارد زیر در آن رعایت شود:

  • انتخاب کلمات کلیدی مرتبط که رتبه‌بندی بالاتری را در نتایج موتورهای جستجو برای شما به همراه دارد.
  • توسعه یک ساختار لینک‌دهی داخلی خوب برای اینکه بازدیدکنندگان را در سایت خود نگه دارید و احتمال تبدیل آن‌ها را به لید افزایش بدهید.
  • ایجاد بک‌لینک برای هدایت ترافیک و افزایش اعتبار وب‌سایت و برند شما.

پست‌های اینفوگرافیک که به‌نوعی نمایش بصری محتواهای متنی به‌حساب می‌آیند، یکی از محتواهای جذابی هستند که در پست‌های بلاگ به کار می‌روند تا به درک بهتر مطالب ارائه‌شده کمک کنند.

درحالی‎که وبلاگ‌نویسی تا پیش از این عمدتا برای تلاش‌های بازاریابی در بالای قیف فروش استفاده می‌شد، امروزه سازمان‌های بیشتری از آن برای بخش‌های دیگر قیف نیز استفاده می‌کنند. برای مثال، به محتوای هدایت‌شده توسط محصول (product-led content) فکر کنید.

 

  • ایمیل

ایمیل نوع دیگری از انواع محتوای رایج در بازاریابی محتواست که در میان بازاریاب‌ها به‌عنوان ابزاری فوق‌العاده برای رسیدن به بازدهی تبلیغات شناخته شده است. یکی از مزایای بازاریابی ایمیلی، چندکاره بودن آن است. برای مثال، شما می‌توانید:

  • خبرنامه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن آخرین محتوای خود با مشترکانی که هنوز در مراحل نسبتا ابتدایی چرخه مشتری هستند ایجاد کنید.
  • محتوای میانی قیف مانند وبینارها را با مشتریان بالقوه خود به اشتراک بگذارید.
  • ایمیل‌های فروش را به‌منظور تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری ارسال کنید.

به یاد داشته باشید که چه تمرکز شما بر پرورش مشتریان ایده آل در یک چرخه فروش طولانی باشد و چه قصد فروش آنلاین داشته باشید، ایمیل مارکتینگ یک گزینه عالی برای شما خواهد بود.

 

  • محتوای شبکه های اجتماعی

محتوای تولید شده در سوشال مدیا نیز یکی دیگر از انواع محتواست. روزانه میلیاردها کاربر در فیس‌بوک، لینکدین، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها فعالیت دارند. پس به جرات می‌توان گفت که می‌توانید اکثر مخاطبان هدف خود را در حداقل یکی از این شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. پس لازم است این موارد را حتما مدنظر داشته باشید:

  • مخاطبان شما بیشتر زمان خود را در کدام پلتفرم اجتماعی می‌گذرانند؟
  • بهترین زمان‌ها برای انتشار پست در هر کدام از این شبکه‌ها چه موقع است؟
  • چه نوع محتواهایی بیشترین تعامل را دریافت می‌کنند (به عنوان مثال، ویدیوها یا متن، محتوای طنزآمیز یا محتوای آموزنده و غیره)؟

حتما برای پست‌های اجتماعی خود یک هدف بازاریابی محتوا، مانند هدایت ترافیک به وبلاگ یا صفحات وب اصلی خود در نظر بگیرید.

تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین انواع محتوا در دیجیتال مارکتینگ است

  • راهنماها

راهنماها یا همان مقالات وبلاگ طولانی و آموزنده که به‌طور جامع یک موضوع را پوشش می‌دهند، به‌طرز فزاینده‌ای در حال محبوب شدن هستند. مقالات وبلاگ هر سال طولانی‌تر می‌شوند. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند چنین محتواهای طولانی می‌توانند نتایج بهتری را کسب کنند.

این نمودار، تحقیقات انجام شده توسط موسسه Orbit Media را درباره همبستگی بین نتایج و طول محتوا نشان می‌دهد.

برای حوزه‌های اصلی کسب‌وکار خود استفاده از راهنماها را فراموش نکنید. در مرحله بعد محتوای مربوط به زیرموضوعات مرتبط را به این راهنماهای اصلی پیوند بدهید. این کار به بازدیدکنندگان سایت کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کنند، اعتبار موضوعی سایت شما را افزایش می‌دهد و در صورت انجام سئو به شما کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب کنید.

 

  • کتاب های الکترونیکی

بسیاری از بازاریابان محتوا به جای پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی تولید می‌کنند. کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند گزینه خوبی باشند اگر محتوای شما یک یا چند مورد از این ویژگی‌ها را دارد:

  • بسیار طولانی است.
  • اسکرول کردن بیش از حد، تجربه کاربری ضعیفی را برای کاربران ایجاد می‌کند.
  • حاوی تحقیقات اصلی یا سایر تمایزدهنده‌هایی است که می‌توانید در ازای دریافت آدرس ایمیل یا حتی پرداخت، دسترسی به آن‌ها را قفل کنید.

 

  • محتوای ویدیویی

از محتوای ویدیویی می‌توان در پست‌های وبلاگ، ایمیل‌ها و محتوای شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. از این نوع محتوا می‌توان برای اهداف زیادی از جمله آموزش مخاطب، نمایش و فروش محصولات استفاده کرد.

در واقع، در سال 2021، 87 درصد از بازاریابان ویدیویی ادعا کردند که تولید ویدیو بازگشت سرمایه خوبی را برای برندها به همراه دارد. نتایج مثبتی که آن‌ها مشاهده کرده‌اند شامل همه چیز، از افزایش زمان ماندن در صفحه و تولید لید تا کاهش تماس‌های پشتیبانی و افزایش فروش را شامل می‌شود.

 

  • وبینارها

مانند محتوای ویدیویی، وبینارها نیز می‌توانند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی به همراه داشته باشند. به‌عنوان مثال، در حالی که وبینارها عمدتا بر مبنای اطلاعات هستند، اما اغلب برای افرادی که در مراحل بعدی قیف بازاریابی محتوا قرار دارند، طراحی شده‌اند و بنابراین کارکرد آن‌ها افزایش نرخ تبدیل است.

 

  • مطالعات موردی

مطالعات موردی، مانند تستیمونیال‌ها (اظهارات مشتریان سابق) برای جلب اعتماد مشتریان یا حامیان آینده یک گزینه عالی محسوب می‌شوند. از این گذشته، هدف آن‌ها توضیح این است که چطور موفق شده‌اید به مخاطبان هدف خود را برای رسیدن به اهداف‌شان کمک کنید. از آنجایی که این نوع محتوا برای کسب‌وکار شما و محصولاتی یا خدماتی که ارائه می‌دهید خاص است، باید برای مخاطبانی که در مرحله میانی تا پایین قیف فروش قرار دارند، طراحی شود.

دقت کنید که هر چه شباهت‌های بیشتری بین مخاطبان و موضوع مطالعه موردی شما وجود داشته باشد، نتایج بهتری کسب خواهید کرد.

 

  • مقالات سفید

مقالات سفید، گزارش‌هایی مملو از اطلاعات هستند که برای ارائه راه‌حل‌های هوشمندانه و مبتنی بر تحقیق برای مشکلات مخاطبان طراحی شده‌اند. این فرمت از انواع محتوا فرصتی عالی برای به نمایش گذاشتن تحقیقات اصلی و تثبیت موقعیت شرکت شما به‌عنوان یک رهبر فکری با دیدگاه‌های تازه به شمار می‌رود.

اما کلید نوشتن یک مقاله سفید عالی چیست؟ برای این کار لازم است به جای تکرار مجدد مقالات عمومی که در یک حوزه خاص نوشته شده‌اند، تحقیقات عمیق و دقیقی را برای اثبات همه ادعاها و خلق ارزش برای مخاطبان آن حوزه انجام بدهید.

 

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع محتوا در بازاریابی محتوا و همچنین اهمیت و چگونگی استفاده از محتواهای مختلف در دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که با یک استراتژی تولید محتوای قوی می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و با افزایش وفاداری آن‌ها یک هویت برند قوی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید.

تیم تولید محتوای ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بلوباکس که سابقه همکاری با برندهای معتبری مانند بانک ملی ایران، دیجی کالا، همراه اول و فامیلا را دارد می‌تواند در طراحی و اجرای یک استراتژی بازاریابی محتوای عالی شما را یاری کند. برای آشنایی بیشتر با خدمات آژانس تبلیغاتی بلوباکس می‌توانید به وب‎سایت ما سر بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@bbdagency.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط
FOLLOW US

راز ماندگاری در ذهن مخاطب با شناخت انواع محتوا در بازاریابی محتوا!